עמוד:ב82

לצורך קיום הדיון , הכיתה תתחלק 6-ל קבוצות . כל קבוצה תקבל כובע בצבע אחר ( כמובן שיהיה נחמד מאוד אם תחבשו כובע בצבע שלכם , או תתלבשו בצבע מאפיין . ( כל קבוצה תקרא את הקטעים שעל בסיסם יתקיים הדיון , ותגבש את עמדתה בהתאם לסוג הכובע שקיבלה . לאחר מכן , תתכנסו שוב למליאה , וכל קבוצה תציג את עמדותיה באמצעות נציג שייצג את הקבוצה בדיון . את הדיון מנהל נציג הכובע הכחול , והוא נפתח עם נציג הכובע הלבן , אשר יתאר את מצב הדברים באופן נייטרלי ( מבלי לצדד בצד כזה או אחר . ( בכדי לקיים דיון פורה , כל אחד מהנציגים צריך להאזין ברוב קשב לנציגים האחרים , ולרשום לעצמו הערות לטענות שהוא יכול להציג כתגובה לכובעים האחרים . דמיינו שאתם חברי כנסת , הנדרשים לקבל הכרעה חשובה - השאלה שתעמוד במרכז הדיון היא האם יש לקבל , לדחות , או לשנות את "חוק ? "העברית לפניכם מאמר מאת פרופ' זהר שביט , המציעה לחוקק חוק שיעגן את מקומה החשוב של העברית בתרבות הישראלית . קראו את המאמר , וחשבו בהתאם לכובע שקיבלתם , מה דעתכם . מומלץ ביותר להיעזר גם בטקסטים אחרים שלמדנו , בכדי להעשיר את הדיון . שאלות מנחות לששת הכובעים : איך תציגו בפני יתר המשתתפים בדיון את הנתונים על דרדורה של השפה העברית ? מה העקרונות החשובים בהצעת החוק שהמשתתפים צריכים להיות מודעים להם ? מה אתם מרגישים ? האם יש מקום לחוקק חוק כזה ? איך לדעתכם החברה הישראלית תקבל את החוק הזה ? מה ירגישו עולים חדשים ? מה ירגישו ערבים ? מה ירגישו מחדשי השפה העברית ? מהם היתרונות לחקיקה החדשה ? במה יקדם חוק העברית את התרבות הישראלית ? איך יראה העולם את ישראל כשהיא מגוננת על שפתה המתחדשת ? למה לכפות על הציבור הישראלי חוק מנותק מהמציאות ? האם ישראל לא תבודד את עצמה כשהדיפלומטים והחוקרים שלה ידברו כמעט רק בעברית ? באיזו מידה צריכה המדינה להתערב בחיי היום יום של אזרחיה ? האם ניתן לוותר על חלקים מסויימים בתוך החוק ? האם יש דברים שהייתם מוסיפים לחוק ? האם צריך דווקא לחוקק חוק , או להנחיל עברית תקינה ועשירה תוך חינוך עקבי ורב שנים ? קראו את המאמר , ותוך כדי הדיון שימו לב שכל אחד מהדוברים מקבל זמן שווה להציג את עמדותיו , שהנציגים אכן מייצגים את הכובע אותו הם אמורים לייצג , ולדוברים יש הזדמנות לענות על טיעונים שחבריהם השמיעו . בתום הדיון תקבל כנסת הכובעים שלנו החלטה בנוגע לחוק העברית . אם בחרתם לחוקק את "חוק , "עברית תוכלו לנסח מכתב כיתתי ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת , ולהציע את המודל שלכם לחוק .

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר