עמוד:ב81

חלק שני – ששה כובעים חושבים על חוק את הדיון על השפה העברית בימינו נמשיך באמצעות ששה כובעי חשיבה . חשיבה ניטראלית הכובע הלבן מציג את המידע הקיים ( עובדות , מספרים , הערכות מבוססות ועוד ) כשאנו מקבלים החלטה , מעריכים רעיון או פותרים בעיה , אנו זקוקים למידע . הכובע הלבן מנסח שאלות לשם השגת המידע החסר . חשיבה רגשית רגשות ואינטואיציות הם חלק בלתי נפרד מתהליכי החשיבה שלנו . הכובע האדום מאפשר לנו להציג את רגשותינו כך שהם יוכלו לקחת חלק לגיטימי ומודע בתהליך החשיבה , שהכובע האדום לא צריך לנמק , להסביר או להצדיק את רגשותיו . חשיבה חיובית ובונה הכובע הצהוב הוא הכובע של החשיבה החיובית והאופטימית . הוא מצביע על היתרונות של המצב , על התועלת וההשלכות החיוביות של הרעיון . הכובע הצהוב מסביר מדוע הדבר יצליח . ההערכה החיובית של הכובע הצהוב חייבת להיות מנומקת ומבוססת . חשיבה ביקורתית הכובע השחור מצביע על חסרונות המצב , על נקודות התורפה והסכנות של הרעיון . הוא בוחן את ההשלכות השליליות של התוכנית . ביקורתו של הכובע השחור חייבת להיות מנומקת ומבוססת . הכובע השחור מונע מאיתנו לעשות שגיאות ולפעול בפזיזות . חשיבה יצירתית הכובע הירוק הוגה רעיונות חדשים , מציג חלופות נוספות , מאתגר ומערער את המובן מאליו . כובע זה שימושי ביותר כאשר הדיון תקוע , כאשר אין רעיונות או פתרונות חדשים , כשצריך קצת תעוזה להניע את הדיון הלאה , כשנדמה שאין מוצא או פתרון . החשיבה בכובע זה לא חייבת להיות הגיונית . חשיבה על חשיבה הכובע הכחול הוא מבט על - הוא מתבונן על תהליך החשיבה ומנצח על יתר הכובעים . הוא מגדיר את מטרת התהליך , הקבוצתי או האישי , עושה סיכומי ביניים וסיכום סופי של הדיון . הכובע הכחול מזמין כובעים אחרים להשתתף בתהליך לפי הצורך . הכובע הכחול הוא כובע החשיבה על החשיבה , מתבונן ומבקר את תהליך החשיבה עצמו וגורם למשתתפים להיות מודעים לתהליך זה . שיטת ששת הכובעים פותחה על ידי אדוארד דה בונו , ונועדה לסייע לקבוצות וארגונים לקבל החלטות תוך התחשבות בכל הגורמים האפשריים המשפיעים על קבלת ההחלטה . כל כובע מייצג סוג חשיבה אחר , וכך באים לידי ביטוי גם הידע על הנושא , גם תחושות הבטן , גם הצדדים החיוביים וגם הצדדים השליליים .

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר