עמוד:ב68

מילון כיתתי לכל כיתה , שכבה ובית ספר יש הווי משלו . מן הסתם יש כל מיני כינויים ושמות חיבה לדמויות ותופעות בבית הספר . עכשיו תוכלו לקבץ אותן , וליצור עוד כמה מילים חדשות . למשל : איך אפשר לקרוא לשירותים הכי מטונפים בבית הספר ? איך קוראים ל"בוטקה" של השומר בכניסה ? מה שמם של הצמחים שמנסים לגדול באחת הפינות בחצר ? איך תקראו לתלמיד שמביא את הסנדוויץ' הכי מושקע ? קדימה ! תהיו כמה שיותר יצירתיים ! וכך מספר גיל חובב , נינו של בן יהודה , על חידוש השפה העברית בביתם : עם מותו של בן אב"י [ בנו של אליעזר בן יהודה ] ניטלה מאיתנו הנבואה וניתנה לאקדמיה ללשון העברית , ואנו , משפחת בן יהודה , נותרנו כשבצרורנו הנקוב מילים אחדות שחודשו ולא נקלטו , ולצידן מספר זעום של חידושים גלמודים מבית היוצר שלנו , שאיש לא שת לבו אליהם ממילא , אם כי לדעתנו היו מבריקים כתרי"ג שמשות . וכך גדלתי כילד מוזר מעט הנועל תופליים ( נעלי בית , ( נוסע בציבורית ( אוטובוס , ( מדיח כלים במשיכלה ( כיור , ( לובש לסוטות וזרודות ( סוודרים קרדיגנים , ( מסביר לכל העולם שהמילה הבן יהודאית לטלפון אינה שח-רחוק כי אם קולחוט , יושב אחר הצהריים עם סבתא שלו על הדקה ( מרפסת , ( מייחל ליום שבו יהיה לו חשבון בבית השולחנות ( בנק ) ובעיקר , בעיקר נזהר שלא יתפסו אותו משחק במדלקים ( גפרורים . ( רינה , דודה שלי , חידשה מילים משלה : ז'קט היה יעקובית , לשחק ברידג' היה להתגשר , טלוויזיה הייתה צלנוע ודיאטה זכתה לשם המשובב "תבריט" – מעין הלחמה של תפריט ובריאות . המילים לא כל כך נקלטו [ ... ] אבל אנחנו שמחנו בהן מאוד . למדנו על המהלך האדיר של חידוש השפה העברית , מקופסת האתרוג שבה הייתה שמורה ועד הפיכתה לשפה שימושית יומיומית . המהלך הזה היה חלק ממהלך גדול יותר של יצירת הלאומיות העברית , ועל כך נלמד גם בהמשך . . 1 האם אתם חושבים שהתעוררות השפה העברית מתרדמתה היא פלא יחיד במינו או שאולי זהו חלק ממהלך טבעי ?

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר