עמוד:א25

חלק ראשון - הסידור כחוברת תווים לקראת השיעור התבקשתם להביא סידורים לכיתה . פזרו את כל הסידורים שהבאתם על שני שולחנות , והתחילו להתרשם מהמגוון . משימה ראשונה : התבוננו ראשית בסידור "המסורתי" שימו לב , כיצד הוא מסודר , מה הוא כולל בתוכו , כיצד הוא מעוצב ( סגנון הכתב , חלוקת הדף , תוספות של סימונים , סמלים , תמונות . ( 'וכו משימה שנייה : התבוננו בסידורים "רינת ישראל" ו"אבי – "חי מה התווסף ? מה השתנה ? נסו להסביר מה מטרת התוספות ? חפשו בסידורים ה"מסורתיים" ו"ברינת ישראל" או ב"אבי חי" את התפילה לשלום המדינה ושלום חיילי צה"ל , את התפילה ליום העצמאות וליום ירושלים – האם בכל הסידורים מצאתם את התפילות ? הסבירו . משימה שלישית : כעת התבוננו בסידורים "ואני , "תפילתי "העבודה , "שבלב "בתי תפילה ישראלי" מה מיוחד בסידורים אלו ? במה הם נראים שונים מהסידורים המסורתיים ומ"רינת ישראל" ו"אבי ? "חי . 1 מה מייחד כל סידור ? . 2 עיינו בתוכן העניינים ובסידור עצמו – מהיכן לקוחים הקטעים המופיעים בסידור ? ( שימו לב לכיתוב בצד הקטעים , ( האם ישנם סידורים שמשולבים בהם קטעים מודרניים ? . 3 מדוע לדעתכם קוראים לסידור ? "סידור" על איזה צורך זה עונה ? . 4 האם ארגון התפילות בסדר קבוע הוא יתרון או חסרון ? הזכרו גם במאמר שקראנו אודות תפילת הקבע , שהחליפה את הקרבת הקורבנות בבית המקדש . . 5 קהילות שונות מעדות שונות והשקפות עולם דתיות וחילוניות שונות , עצבו והתאימו את הסידור שלהם , לאורחות חייהן – האם אתם מסכימים שכל קהילה תעצב את הסידור , המתאים לה , או שצריך להיות סידור אחד לכולם ? יחידה רביעית - הסידור כמשקף זהות קהילתית הסידור מקבץ בתוכו את התפילות הנהוגות בקהילה שאליה משתייך המתפלל . אנחנו נשאל את עצמנו– מדוע צריך קובץ תפילות קבוע ? האם כל הסידורים זהים אלו לאלו ? ומה עושה מי שאינו רוצה להתפלל מתוך הסידור ?

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר