עמוד:א3

פתח דבר " חכמת . "הלב החכמה , על פי רוב מתקשרת עם הראש והלב נתפס כמשכן הרגשות . מה ייחודו של הצירוף "חכמת ? "הלב ההשלמה , לא רק חשיבה המנתחת את הדברים , לא רק רגש הפועל באופן עיוור , אלא שילוב של השניים . חכמה שיודעת להשתמש ברגש , רגש שמפעיל שיקול דעת . התפילה היא ביטוי לחכמת הלב . השילוב בין שכל ותבונה לצורך להביע רגש . מדוע אנשים מתפללים ? מדוע יש אנשים שתפילה אינה חלק משגרת יומם ? האם התפילה היא האמצעי או המטרה ? האם האחריות על שינוי המציאות בעקבות התפילה מוטלת על המתפלל או על הכוח שאליו הוא פונה ? שאלות אלו ורבות אחרות יעלו תוך כדי הלימוד ובנוסף תכירו תפילות שונות , של קהילות שונות , לא כדי ללמוד כיצד להתפלל , אלא כדי להעמיק את ההכרות עם התרבות היהודית , וכמקור השראה לתמורה שלכם בתרבות היהודית . " מבחינתי , יהדות והומאניסטיות הן היינו הך . ברגע שקבעתי לי את זהותי היהודית , אימצתי לי , אוטומטית , גם זהות הומניסטית ; ברגע שאימצתי לי זהות הומאניסטית , ואני נושא את המורשה הגנטית וההיסטורית היהודית , אימצתי לי באופן אוטומטי גם זהות יהודית . אולם אם זהותי היהודית תימצא חורגת ונבדלת מן הזהות ההומניסטית , אזי לא תהיה זו דרכי , ואני אאלץ למצוא לי דרך אחרת " . השופט חיים כהן ז"ל ( מרץ 1911 אפריל ) 2002 המשנה לנשיא בית המשפט העליון וחתן פרס ישראל למדעי המשפט תש"ם . מתוך מאמר ב"יהדות חופשית" . 1985 חומרי הלמידה של עמותת חינוך ישראלי נכתבו בהשראה ובזיקה להגותו של שופט בית המשפט העליון חיים כהן ז"ל אשר בכתביו היטיב להעמיק ולחבר את עולמו היהודי וערכיו ההומניסטים . אנו מקווים שתיהנו מהלימוד ומההעשרה .

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר