עמוד:13

מקוםהטקסט ואמצעים החזותיים מחשבה רבה הושקעה בהכנת הטקסטים והחומר החזרתי המובאים כספר הלימוד , וביצירת הקשר ביניהם , הט ^ ים באמצעות הטקסטים התלמיד מתוודע אל שפת הכאוגרפיה , העשירה באוצר מילים ובמושבים שחשיבותם רכה להבכת העולם והסביבה . חלק מן המושבים חדשים ללומד , ויש ביניהם גם מושגים קשים להכנה , בניסוח ההסברים הנחה אותנו , מצד אחד , הרצון להעשיר את שפתם של התלמידים ואת אוצר המילים שלהם , ומך הצד האחר , הכוונה היא להבהיר תופעות ותהליכים מורכנים בדרך הפשוטה ביותר להכנתם , הקושי הלשוני של טקסט אינו טמון , כמובן , רק באוצר המילים המצוי נו אלא בם כאורכו , כמבנה המשפט וברמת הלכידות [ הקוהרנטיות ] שלו . לכן הקפדנו על טקסטים ומשפטים קצרים ולא מורכבים מדי , ועל רצף לוגי כץ המשפטים , הפסקאות וכוי . החומרים הר / ז 1 ת "_ ם בגאוגרפיה ככלל , וכאשר עוסקים בגאתרפיה הרגיונאלית בפרט , יש חשיבות עצומה לאמצעי ההמחשה והביטוי החזותיים - התמונות , המפות והאיורים . מו האמצעים האלה , שנועדו " להכניס את אזור הים התיכון אל חדר הכיתה " , אפשר לדלות מידע ייחודי וחשוב , והם מעניקים ללומד הזדמנות לפתח מיומנויות של הפקת מידע ועיבוד מידע ממקורות שונים . יתרה מזאת = אם מלמדים נאוגרפיה כעזרת טקסטים בלבד , מסתכנים כ " איבוד" התלמידים שסבכון הלמידה שלהם אינו טקסטואלי דווקא , אלא חוותי . לפיכך הושם דגש על אמצעי הדגמה והמחשה להבהרת התככים , ל . התאונות . אמצעי ההמחשה המרכזי בספר הוא מאות התמונות , מלוות ככתוביות , הנותנות ביטוי מוחשי כיותר לאזור הים התיכון ולמתרחש בר . כתמונות באים לידי כיטוי הן הנופים המגוונים של האזור והן נושאים שומם מחיי התושבלם . התמונות מאפשרות להשיג כמה יעדים לימודיים : להמחיש ולהדגים תופעות ותהליכים , כדי לאפשר פיתוח והבנייה נכונים של המושגים שעל התלמידים לרכוש . לקרב את נושאי הלמידה אל התלמידים , ו"להכניסס " אל תוך חדר הכיתה . להשוות כץ תופעות ובין תהליכים ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר