עמוד:29

הערות והארות לפע ילויות בחוברת פעילות , 1 עמוד 46 בחוברת התלמידים צריכים לקרוא קטע על הקמתו של קיבוץ שדה בוקר , להבין אותו ולהוציא ממנו מסקנות . הבחירה של צוות הפיתוח בקיבוץ שדה בוקר נבעה , בין היתר , מהאפשרות להשתמש בקטע הזה כמעורר חקר ודיון על דוד בן גוריון , דמותו ופועלו . אנו ממליצים לעסוק בכך כפעילות המשך והרחבה . פעילות , 4 עמוד 51 בחוברת בפעילות זאת התלמידים מתבקשים לחקור את הסמל של העיר רחובות , ובהמשך ( בספרון ' אני והיישוב שלי ' - ( את הסמל של היישוב שלהם . בסביבתם הקרובה התלמידים מוקפים בסמלים שונים , ומגיל צעיר הם רוכשים בהדרגה את היכולת להבינם . אף על פי שהבנת סמל כרוכה תמיד במידה של הפשטה , גם תלמידים צעירים מבינים סמלים כמו תמרורים , סמלי מוסדות ציבור ( משטרה , דואר , ( דגלי מדינות וכדומה . הקשר בין התוכן המסומל לבין הסמל הוא לעתים מקרי ושרירותי ( כמו במקרה של אור ירוק ברמזור ) , ואין לו משמעות פרט לכך שהעניין הוסכם בין אנשים . לעתים לכל מרכיב בסמל יש משמעות והוא מייצג משהו . אנו ממליצים לעבוד עם הילדים על סמלים שאינם שרירותיים , על סמלים שבהם המרכיבים המלצות להוראה- למידה של הפרק חלקו הראשון של הפרק עוסק בהיבט ההיסטורי ומזמן פעילויות כגון : הקמת תערוכה שכותרתה " אז והיום " ( הצעה מובנית להקמת תערוכה ראו בעמ ' 60 בחוברת . ( תערוכה נוספת שאפשר להקים : "סיפורי חפצים . " שיעורים שבהם התלמידים שומעים עדויות וסיפורים אישיים של בני משפחה ואנשים מהקהילה ומהיישוב . אפשר גם לעודד תלמידים לגשת לבתיהם של אנשים שונים ביישוב ולהקליט את סיפוריהם . בשל גילם הצעיר של הלומדים אין חומרי הלמידה עוסקים בהקניה שיטתית של הרצף הכרונולוגי-היסטורי של אירועים ותהליכים . יחד עם זאת כדאי להתחיל להנחיל לתלמידים מרכיבים של זמן ולאפשר להם לזהות מה קודם ומה אחר כך . אפשר ליצור על קיר בכיתה קו שבקצה אחד שלו כתוב " זמנים עתיקים " , באמצע - "זמנים שסבא וסבתא שלי זוכרים " , אחר כך - "זמנים שההורים זוכרים " ובקצה האחר - "זמנים שאני זוכר . " התלמידים בכיתה יוסיפו אירועים שונים המתאימים לרצף הזמן הכללי שהוצג . למידה מחוץ לכיתה וסיורים להיכרות עם אתרים היסטוריים ביישוב ובסביבתו . וכמובן רצוי ליזום סיור למוזיאון ראשונים ביישוב או באזור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר