עמוד:18

בהקשר זה ראוי להדגיש שני דברים : . 1 לעתים קרובות קיים מתח בין צורכי הפרט והאוטונומיה שלו לבין הכורח והתועלת שבהשתייכות למסגרות חברתיות שונות ( משפחה , כיתה , בית ספר , קהילת בית כנסת ועוד . ( יש לפעול כדי לנסות ולגשר על המתח הזה . . 2 יש להימנע מהכללות וראייה סטריאוטיפית של קבוצה : הם " דתיים " , הם " חילוניים " , הם " ערבים " , הם " שקרנים " וכדומה . על התלמיד להבין שלכל קבוצה יש מאפיינים משותפים , אך נמצאים בתוכה אנשים שונים בעלי ייחוד . זכויו ת וחובות המילה " זכות " מוכרת לילדים כבר מגיל צעיר מאוד , והם אף משתמשים בה לרוב בצורה אינטואיטיבית , כשהם רוצים להשיג משהו שהם חושבים שמגיע להם . המושג " זכות " רחב מאוד . זכות היא רשות ; מה שאפשר לדרוש או מה שמותר לעשות על- פי החוק או הצדק ( על פי מילון רב מילים . ( אם , למשל , בכיתה יש כלל שמותר להחליף ספרים בהפסקה , לכל תלמיד יש זכות להיות בכיתה בהפסקה על מנת להחליף ספר . בספר שלנו אנו לא עוסקים במושג " זכות " במובנו הרחב , אלא מתמקדים ב זכויות האדם – זכויותיו הבסיסיות של כל בן אנוש , זכויות שעליהן הסכימו רוב המדינות בעולם . ילדים בגיל הזה ( וגם מבוגרים יותר ) נוטים לראות קודם כול את עצמם ואת מה שחשוב להם , ורק אחר כך את האחרים . מטרת הפרק על הזכויות בספר זה היא ללמד ילדים על זכויות של כל אדם ועל חובות כל אדם . זכויות קשורות קשר הדוק לחובות . אנו שואפים לכך שתלמידים יידעו לעמוד על הזכויות שלהם , אך בד בבד יבינו שהם מחויבים לכבד את זכויותיהם של אחרים . חשיבות רבה יש להבנה שהזכויות ניתנות לכ ול באותה מידה - הלומד צריך להבין שלא רק לו מגיע כבוד , אלא גם לחבר שמימינו , למורה שמולו , להורה שלצדו וכדומה . בקבוצה ובחברה קיימת לעתים קרובות התנגשות בין זכויות שונות של אנשים שונים . למשל : זכותו של אדם לפרטיות עשויה להתנגש עם זכות הציבור לדעת , זכותו של אדם לחופש הביטוי עלולה להתנגש עם זכותו של אדם אחר לכבוד ולשם טוב . במצבים כאלה יש לאזן בין הזכויות השונות – שוקלים את חומרת הפגיעה בזכות אחת מול חומרת הפגיעה בזכות האחרת , ומנסים להגיע לפתרון שיאפשר שמירה מרבית על שתי הזכויות . זה לא פשוט ! יש לזכור כי השאיפה היא לאפשר לכל אדם לחיות את חייו כרצונו , על פי דרכו ואמונתו , ולשמור על חירותו ועל זכויותיו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר