עמוד:66

התפתחות התפיסה המרחבית אצל ילדים סקירת ספרות מאת : אילה מזרחי תפיסה מרחבית חיונית לאדם לשם הישרדות , כדי לדעת אודות מקומו בעולם ואודות היחסים המתקיימים בינו לבין אובייקטים נוספים הנמצאים במקום הזה . אבל כישורי התפיסה המרחבית לא באים לידי ביטוי בשנותיהם הראשונות של בני האדם . תפיסה מרחבית - סביבתית למידה והתאמה לסביבה חדשה בני אדם בכלל וילדים בפרט זקוקים לארבעה דברים בבואם ללמוד סביבה חדשה ולא מוכרת ( קפלן , : ( 1973 ידיעה כללית של ההקשר המרחבי שהם נמצאים בו ( הכוונה היא לעצם הידיעה היכן נמצאים , ולאו דווקא קואורדינטות . ( השערה סובייקטיבית על מה שעשוי להתרחש במקום הזה ( היכרות , טיול , לימוד וכו ' . ( בירור ובדיקה אם האירועים הצפויים בסביבה החדשה יהיו טובים או רעים . לחלק זה חשיבות מכרעת באופן תפיסתנו את הסביבה החדשה . אם אנו צופים שהמקום הנדון עשוי להיטיב עמנו , ייקל עלינו ללמדו ולהכירו . לעומת זאת , אם נצפה שהסביבה החדשה תרע את תנאינו , למידתה תהיה קשה יותר ותלווה באופן טבעי בעוינות כלפיה . לאחר עיבוד המידע הסביבתי וגיבוש דעה ( בחלקה אינטואיטיבית ) אודות הסביבה החדשה אנו מחליטים על דרכי פעולה . לסיכום אפשר לומר כי כדי להתמודד בהצלחה עם סביבה חדשה , הפרט צריך להיות מסוגל לתפוס את הסביבה ולייצגה באופן מנטלי . לשם ביצוע משימה זו עליו להיות מסוגל לשער את הצפוי לקרות , להעריך התרחשויות ולתכנן מסלולי פעולה שונים . כל אלה כרוכים בפיתוח מיומנויות קוגניטיביות מיוחדות , וביניהן : יכולת זיהוי , הכרה , ציפייה , יכולת קליטת חידושים , כושר אלתור , והיכולת החשובה ביותר - היכולת להכליל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר