עמוד:62

( כתנאים הפיסיים ובאופי הפיזור המרחבי ורמת הארגון של האוכלוסיה ) בין אזורי-תעשייה במערב אירופה , ארצות-הברית , יפן וכיוצא באלה , למשל , לבין המדבריות של אפריקה . אוסטרליה , פנים אסיה ועוד . גם בתחום תוכנן של המפות עשוי הפער הגדול בזמינות המידע הגיאוגראפי וחומר קארטוגראפי אמין ומתאים לפגום בקיום כללי האחידות והעקביות שהציבו לעצמם עורכי האטלס . יש עורכי אטלסים הנאחזים בפער זה כדי להתחמק מן הטרחה הרבה , שכרוכים בה ניסיון וידע , שבהכנת אטלס הנאמן לעקרונות קארטוגראפיים מדעיים . כמה מהם סבורים שהמאמץ הדרוש להפקת אטלס המושתת על גישה מדעית עקבית הוא מיותר לגבי אטלס כללי עממי , המיועד לציבור הרחב , והם מוציאים אטלסים שאינם אלא קובץ של מפות , שתוכנן אינו נקבע על-ידי שיטה כלשהי . אטלסים כאלה , שבדרך-כלל גם מידת הדיוק שבהם לקויה , יוצרים אצל המשתמשים בהם מקרב " הציבור הרחב " רושם מעוות על תכונותיהם של אזורים שונים ושל הגורמים הגיאוגראפיים המצויים בהם . ויש להצטער על כך , משום שדווקא מי שאינו מצוי אצל שיטות ועקרונות קארטוגראפיים , ואינו בקי במקורות המידע הגיאוגראפי שעליו מושתת תוכנן של המפות שבאטלס , זקוק לאטלס בעל איכות ומהימנות מדעית גבוהה יותר ממי שבידיו הכישורים והניסיון לעמוד על ליקויי אטלס ולהבחין במשובש שבו . נושא אחר שיש להתמודד עמו , בעת הכנתו של אטלס מפות , הוא התעתיק של שמות המקומות והתרגום של מונחים גיאוגראפיים . גם כאן חייבת עריכת האטלס להיות מבוססת על כמה עקרונות . שיש ליישמם בעקביות מירבית . כדורהארץ נחלק ל 200 - מדינות בקירוב , שבהן מדוברות מאות שפות הנכתבות בצורות כתב שונות או בהגייה שונה של אותיות זהות . התגברות על סבך הבעיות הכרוכות בתעתיק לכתב אחד ולשפה אחת היא קשה , ואולי בלתי אפשרית . החומר הרב שהכינו ועדות , גופים ומומחים ( בריטים , אמריקנים ואחרים ) בתחום תעתיק השמות הגיאוגראפיים באזורים נרחבים , וכן מילונים גיאוגראפיים מהימנים - כל אלה הם משענת חשובה להתגברות על בעיית התעתיק באטלס כללי , אך עדיין הם מותירים קשיים שלא לכולם אפשר למצוא פתרון מניח את הדעת . באטלסים רבים , היוצאים לאור במדינות שבהן נהוג הכתב הלאטיני , נוהגים לתת בכתב זה את השמות הגיאוגראפיים כפי שהם נכתבים בארצותיהם , ללא שינוי , ומאחר שהגיית האותיות של הכתב הלאטיני שונה בלשונות השונות , אין המשתמש באטלס יכול להגות בצורה נכונה שמות בארצות שאינו מכיר את

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר