עמוד:51

הבנת היחסים אדם-מרחב- מפה מעובד לפי מאמר של פרופ ' לין ליבן ורוג ' ר דאונס , אוניברסיטת פנסילבניה Understanding person-space-map relations : Cartographic developmental perspectives . Liben Lynn & Roger Downs . 1993 הסיכום הקצר של המאמר עשוי להבהיר חלק מהקשיים שיש לילדים ( וגם למבוגרים רבים ) בהבנה וביישום של מיומנויות המפה . סמלים הם כלים רבי כוח - הם מאפשרים לנו להתקשר זה עם זה ואף עם עצמנו בלי מילים : להפשיט , לפשט , להכליל , להסיק מסקנות מאינפורמציה , לשנות אינפורמציה , לשקול אפשרויות והשערות ועוד . יש שיטות שונות להסמלה . במחקר שאנו מדווחים עליו נתמקד בסמלים הקשורים למפה . מפות ותצוגות גרפיות אחרות של מקומות מתווכות בין מרחב קיים ונתפש - הוא נמצא כאן ועכשיו , לבין מרחב פוטנציאלי של " שם ואז . " מפות מאפשרות לבני האדם " להיות " בכל מיני מקומות בדרך שסמלים אחרים לא מאפשרים ( לפחות לא בקלות . ( לדוגמה , אם מישהו בוחן מפה של עיר שבתוכה הוא נוהג , ומצליח למקם את עצמו על המפה - סביר להניח שהוא יוכל גם לתכנן את מסלול הנסיעה שלו ולעקוב אחרי המסלול בעזרת אותה המפה . יש שלושה קשרים אפשריים בין אדם מרחב ומפה : מודעות למיקום האדם במרחב האמיתי ( כלומר הבנה של הקשר אדםמרחב . ( הבנת הקשרים שבין המרחב האמיתי לבין התצוגה של המרחב ( כלומר הבנה של קשרי מרחב-מפה . ( הבנת מקום האדם על גבי מפה ( כלומר הבנת הקשרים אדם-מפה . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר