|
עמוד:6
היצע גדול של פעילויות הפעילויות המוצעות רבות ומג ונות , אך חשוב להדגיש : אין צורך ש כל התלמידים יבצעו את כל הפעילויות . ההיצע העשיר של הפעילויות נועד לאפשר בחירה בהתאם לשיקולים שונים : המקצוע , המורה , התלמיד או התלמידה . היצע רב ומ ג ון כזה מאפשר גמישות , ה חשובה כל כך בתהליך ההוראה . הגמישות מאפשרת " לתפור " תכניות לימוד שונות , ובכך להיענות לצורכי הלמידה וההוראה בכיתה ההטרוגנית . מדדי ם לניתוח הפעילויות לפניכם כמה מדדים לניתוח הפעילויות מזוויות שונות . ניתוח הפעילויות על פי מדדים אלה יכול לעזור לכם בבחירה ובהתאמה של הפעילויות ללומדים השונים . כישורי חשיבה יש בספר פעילויות הדורשות כישורי חשיבה נמוכים , כגון זכירת פרטים או הפקת מידע בסיסי מן הטקסט הנקרא . יש פעילויות שהן מורכבות קצת יותר , למשל : פעילויות ה דורשות איסוף מידע וארגונו מחדש בצורה אחרת – בטבלה , בתמונה , בסיכום וכדומה . בפעילויות האלה נדרש ניתוח של סוגיה פשוטה , הסבר ש ל תהליך בודד או השוואה בין כמה תופעות בעזרת מספר מוגדר ומועט של נקודות להשוואה . יש בספר גם פעילויות מורכבות , הדורש ות כישורי חשיבה גבוהים , למשל : השוואה בין מספר רב של גורמים והסקת מסקנות ; ניתוח של תהליכים שונים ובחינתן של ההשפעות ההדדיות ביניהם ; יישום של עקרונות במצבים חדשים ; חשיבה ביקורתית והערכה על פעולות שונות של האדם . ( ראו למשל שאלה 20 בפרק המפה הפיזית . ( השתדלנו להמעיט בפעילויות הדורשות כישורי חשיבה נמוכים ו " ציטוט " של הטקסט . מרבית הפעילויות דורשות הפעל ה של כישורי חשיבה גבוהים יותר . עם זאת , חשוב לזכור ש פעילויות התומכות בהבנת הנקרא בטקסט הן תנאי חשוב לביצוע מטלות הדורשות כישורי חשיבה גבוהים . מיומנויות יש פעילויות הדורשות מיומנויות של הפקת מידע מתוך מפות , תמונות , ויש פעילויות הדורשות גם ניתו ח של המידע ותרג ום שלו לאמצעי ביטוי או המחשה חזותיים , כמו מפות , גרפים וכדומה . יצירתיות פעילויות רבות דורשות מן התלמידים יצירתיות . פעילות יצירתית דורשת חשיבה אחרת , לא שגרתית , המבוססת על היכולת להסב את המידע לסוגה שיש בה ביטוי לדמיון או ליכולת תיאורית , סיפורית , ציורית או כל יכולת יצירתית אחרת . פעילות יצירתית היא פעילות פתוחה – אין בה " נכון " או " לא נכון " , ו יש בה ביטוי לכישרון ולהשקעה של התלמידים .
|
|