עמוד:9

א . מקורות מידע סטטיסטיים בספר הלימוד יש לנתונים הסטטיסטיים מקום חשוב . חלקם מופיעים כנתונים מספריים והם מפוזרים בטקסטים או מרוכזים בטבלות , וחלקם מעובדים לגרפים , לדיאגרמות ולפירמידות גילים , והם באים לידי ביטוי גם בחלק לא מבוטל מן המפות הנושאיות . הסברים כלליים על הדרכים לאיסוף נתונים במקומות שונים בעולם , על הדרכים לעדכונם וכן על מגבלות אמינותם , ראו בהמשך . הלמידה בסביבה מתוקשבת מאפשרת היום ללומד לחפש בעצמו נתונים מעודכנים . חשוב מאוד שהמורה יעודד את תלמידיו לחפש נתונים כאלה באתרי האינטרנט . התלמיד יכול להתנסות בקריאה ביקורתית של חומר לימוד ולבדוק האם חל שינוי בנתונים בין מועד פרסום הספר ובין מועד הלמידה , ואם חל שינוי כזה - לעמוד על הסיבות והגורמים . קריאה ביקורתית כזו של נתונים היא מיומנות הכרחית בעידן של שפע ועומס מידע . נציין מספר מקורות עיקריים לנתונים סטטיסטיים ( באתר האינטרנט המלווה את הספר תוכלו למצוא מקורות נוספים : ( - Human Development Report 2006 ( 1 אתר של האו"ם ובו נתונים סטטיסטיים רבים המסודרים לפי נושאים וגם לפי מדינות . כתובת האתר היא : http : // hdr . undp . org / hdr 2006 / statistics / data ( 2 נתונים סטטיסטיים של כל מדינה בנפרד - באתר נוסף של האו"ם . הכתובת היא : http : // unstats . un . org / pop / dCountryProfiles / CProfile . aspx . 2 מקורות המידע בספר הספר " אנשים ויישובים" כולל מקורות מידע רבים ומגוונים : מפות , תמונות , איורים , גרפים , דיאגרמות , נתונים מספריים וקטעי עיתונות . מקורות נוספים שהספר מפנה אליהם מצויים באתר האינטרנט המלווה את הספר , ובספרייה הווירטואלית של מטח , המכילים מאות פריטים בנושאי הלמידה : מאמרים , קישורים לאתרים , תמונות , ועוד . מקורות המידע האלה מזמנים היכרות עם "כלי העבודה" של מקצוע הגאוגרפיה , ועם ה"שפה" המיוחדת לכל אחד מהם , בצד הבנה של התרומה של כל כלי ושל המגבלות שלו . ריבוים וגיוונם של מקורות המידע נותנים שפע של הזדמנויות לפיתוח מיומנויות של הפקת מידע , ובהמשך פירושו , עיבודו והסקת מסקנות ממנו . בנוסף על מקורות המידע הכלולים בתכנית עצמה , קיים באמצעי התקשורת השונים מיגוון עצום של מקורות רלוונטיים ואקטואליים בנושאים שבהם התכנית עוסקת . באמצעות מקורות " חיצוניים" אלה אפשר להעשיר עוד יותר את לימוד הנושא ולהרחיבו . דרך טובה להעשיר ולהרחיב את לימוד התכנית היא להקים ספרייה כיתתית או שכבתית , ובה לכנס מקורות מידע שונים ומגוונים . הקמת הספרייה תיצור תנאים לפיתוח מיומנויות של לומד עצמאי , ותסייע לפיתוח התלמיד כצרכן תקשורת נבון וביקורתי . הפעילות בספרייה עשויה להגביר את המוטיבציה ללימוד הנושא , להגביר את הסקרנות ולאפשר לכל תלמיד להעמיק בתחומי העניין שלו . פעילות מרכזית בספריית מקורות המידע יכולה להיות הכנת עבודות אישיות בנושאים שונים . נדון במאפייניו של כל אחד מסוגי מקורות המידע , ונציע הצעות מעשיות לגבי הדרכים שבהן אפשר להשתמש בהם בהוראת התכנית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר