|
עמוד:יג
הבהרות מתודיות . 1 " אב טיפוס" לחומרים - נמצא כי תלמידים רבים מכלילים את החומרים השונים לכדי " אב , "טיפוס לדוגמה : " כל המתכות הן ; "ברזל " כל הגזים הם ; "אוויר " כל הנוזלים השקופים הם ; "מים " כל חומר פלסטי שקוף הוא . "ניילון בגלל תפיסות אלה התלמידים עלולים לייחס תכונות לחומרים בהתאם למצבי הצבירה שלהם ולא בהתאם לחומרים עצמם ( למשל : כל המתכות נמשכות למגנט , כל הנוזלים ממיסים את אותם החומרים . ( במהלך הלמידה בפרק מופרכות תפיסותיהם הקודמות האלה של התלמידים באמצעות חשיפה לדוגמאות רבות של נוזלים , של גזים ושל מוצקים , ובהם גם מתכות שונות . . 2 מוליכות חום - תלמידים רבים טועים בהבנת המושג מוליכות חום , וטוענים כי חומר השומר על חום הגוף ( או על חום הבית ) הוא מוליך חום טוב . כדי להבנות הגדרה חד משמעית של מוליכות חום , מומלץ להדגים את התכונה בכיתה , באמצעות מים חמים בכוס תרמית ומים חמים בכוס פלסטיק פשוטה . התלמידים ייווכחו לדעת שכוס תרמית אינה מוליכה חום , ולכן חום המים נשמר בה לאורך זמן רב יותר . . 3 קשיות וחוזק - תלמידים רבים מתקשים להבדיל בין קשיות לבין חוזק . אלה הם מושגים אינטואיטיביים , שהתלמידים מחליפים ביניהם ללא הרף . מומלץ לנהל בכיתה דיון פתוח בנושא , שבו תלמידים יבחנו את תפיסותיהם השגויות ויגבשו תפיסות חדשות . . 4 צפיפות - נושא זה אמנם נלמד בפרק הקודם , אך שם הוא נלמד בדגש על צפיפות של גופים . יש להדגיש כי צפיפות היא אחת מתכונות החומר עצמו , וכי צפיפות החומרים הבונים את הגוף היא הקובעת את צפיפות הגוף . . 5 שאלות חקר - בפרק זה מופיעות כמה שאלות חקר שבהן התלמידים נדרשים להציע ניסויים , זאת כאמצעי להבניית חשיבה מדעית ולהבנת חשיבתו של החוקר במעבדה . לדוגמה , אפשר לעיין בניסויי מוליכות החשמל , מוליכות חום , קשיות ומסיסות . באחת משאלות הסיכום נדרשים התלמידים ליישם חשיבה מדעית , ולשאול שאלות הנוגעות לתכונותיו של חומר שאינם מכירים . תרשים זה מבאר את היררכיית המושגים שבהם התלמידים דנים בפרק הקודם ובפרק זה . מאפייני הגוף הם הצורה , המסה והנפח שלו . מהנפח ומהמסה של הגוף אפשר לגזור את צפיפות הגוף , התלויה בצפיפות החומרים המרכיבים אותו . מאפיין חשוב אחר הוא החומרים שמהם הגוף עשוי . לחומרים אלה יש צירוף תכונות הייחודי להם . צירוף התכונות של החומר הוא הבסיס לבחירה בו לייצור מוצרים שונים .
|
|