עמוד:21

א . הכיתה ההטרוגנית בפיתוח ספר הלימוד נלקחה בחשבון השונות של הלומדים , ולכן תמצאו בו אפשרות לקדם למידה משמעותית– על-פי סגנון הלמידה של הלומדים , יכולתם , נטיותיהם וצורכיהם . ועוד תמצאו בספר אפשרויות לטפח את העצמאות של היחידים כלומדים ולפתח את יכולתם לעבוד בצוות . ספר הלימוד יוצר סביבת לימודים עשירה המאפשרת התאמה ללומדים השונים . א . הספר מאפשר בחירה של נושאי הלימוד , של דרכי הוראה ושל קבוצת הלימוד . ב . העושר והמגוון של מקורות המידע עונים על הצורך בדרכי למידה שונות : למידה דדוקטיבית ולמידה אינדוקטיבית , למידה עיונית אנליטית ולמידה חווייתית . ג . האמצעים החזותיים השונים של הצגת החומר ( מפות ותמונות , גרפים ודיאגרמות ) המלווים את המידע הטקסטואלי , מאפשרים גם הם התחשבות בסגנונות הלמידה השונים . ד . הספר מעודד טיפוח של לומדים בעלי מכוונות עצמית . התלמידים עשויים למצוא בו נושאים שהם רלוונטיים לעולמם ולפתח אותם , וכך לפעול מתוך הנעה פנימית ומתוך אחריות ללמידתם . ה . הפעילויות מגוונות , ויש בהן גם דרגות קושי שונות . עקרונות הפיתוח של התכנית מאפשרים למורים : א . אוטונומיה בבחירת התכנים הבסיסיים ( תוכני הגרעין ) ותוכני ההרחבה , תוך הפעלת שיקול דעת בהתאם להרכב התלמידים בכיתה ולדרישות המקצוע . ב . היענות לשונות בין התלמידים באמצעות כלים המאפשרים להפעיל דרכי הוראה מגוונות והקצאת זמנים שונים ללומדים השונים . ארגון התכנים ודרך הצגתם מאפשרים למורים לתכנן ולבצע למידה של יחידים , של קבוצות ושל מליאת הכיתה . ג . פיתוח דרכי הערכה חלופיות . דרכי הוראה-למידה תוכני הלמידה של נושאי הגאוגרפיה הפיזית אינם פשוטים , ויש בהם אף מורכבים ומופשטים ביותר . אם כך , כדי שדרכי הלמידה יתאימו לתלמידים השונים ויגבירו את ההנעה ( מוטיבציה ) שלהם , את העניין , את הידע ואת ההבנה של הנושא הנלמד – כדאי לשלב דרכי למידה שונות . המלצה אפשר לבנות בכיתה או בספריית בית-הספר אוסף של מפות המדגימות תופעות פיזיות . מפות כאלה אפשר למצוא בכתבי-עת העוסקים בטיולים , במשרד לאיכות הסביבה , בלשכות תיירות בערים שונות , בחברות תיירות , באתרי אינטרנט ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר