עמוד:46

טקסט לא רציף - הכרת הטקסט , איתור מידע , הסקת מסקנות וכתיבת קטע . מרצה : שרון שני- ארבן קישורים ה ילקוט ה דיגיטלי חט"ב עברית – קישורים > הבנה > טקסט לא רציף הערות והנחיות ספירליות בהוראת הנושא : טקסט לא רציף ספר ז – שיעור : 01 טקסט לא רציף ספר ח – שיעור : 02 טקסט לא רציף ספר ט – שיעור : 8 כתיבת השוואה בספר ז התוודעות ראשונית לסוגי טקסט לא רציף . בספר ח הפקת מידע מסוגים שונים של טקסט לא רציף . בספר ט כתיבת השוואה גם בעקבות טקסט לא רציף . טקסט לא רציף – אפשר להעביר מידע לנמען לא רק באמצעות מילים , אלא גם באמצעים חזותיים , כגון : טבלאות , גרפים , תרשימים , מפות , תצלומים , איורים , ולעתים הם המסר העיקרי של הטקסט . ההיצג ה חזותי יכול להתלוות אל הטקסט ולהשלים אותו , והוא יכול גם להחליפו . הטקסט הלא רציף מאפיין את טקס המידע לסוגיו . קריאת טקסטים לא רציפים היא מיומנות בסיסית בתחומי דעת שונים , כגון : קריאת מפות במסמכים היסטוריים , ניתוח תרשימ ים בשיעורי מדעים , הבנת טבלאות בשיעורי כלכלה ומתמטיקה , או קריאת מפה בשיעורי תנ"ך . בשיעורי עברית נדרשים התלמידים להפיק מידע מטקסט בלתי רציף , להסיק מסקנות מניתוח הנתונים , ולעתים להמליל נתונים בגרף או בטבלה , ולכתוב קטע לכיד ומקושר בעקבות ניתוח והבנה של הטקסטים הללו . בספר מודגמים הטקסטים החזותיים השונים , והתלמידים מודרכים כיצד להתייחס לכל סימן ולכל נתון כדי להפיק את מקסימום המידע מתוך הטקסט החזותי ולהפוך אותו לטקסט מילולי רציף . בתרגול ניתנים הטקסטים החזותיים הן כטקסטים בפני עצמם והן כטקסטים המתלווים אל הטקסט המ ילולי ומשלימים אותו . שלבים בהפקת המידע – הפקת המידע מטקסט לא רציף מורכבת מארבעה שלבים : . 0 קריאת כותרת הטקסט הלא רציף ; . 2 קריאת המקרא המופיע לצד הטקסט הלא רציף , כדי להבין אילו נתונים מובאים בטקסט ; . 3 פענוח הנתונים המוצגים בטקסט הלא רציף ( תוך התייחסות למגמה של הנתונים , כגון אם יש עלייה , ירידה או שוויון ) ; . 6 עיון בתאריך הפרסום ובגורם המפרסם אותם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר