עמוד:43

שיעור : 10 הרצאה ומצגת הצורך להציג בעל פה נושא באופן תמציתי או בהרחבה , בצורה ברורה ומקיפה הוא מיומנות חשובה ביותר בחיי בית הספר , ובחיי היום יום . שיעור זה מוקדש להרצאה בעל פה ואף לבניית מצגת שעשויה ללוות את ההרצאה . הפניות למקורות באינטרנט קישורים הילקוט הדיגיטלי חט"ב עברית – קישורים > הבעה בעל פה > הרצאה הערות והנחיות הרצאת דברים , " פרזנטציה" כל תלמיד יתנסה מדי פעם בפעם בהצגת דברים בעל פה במשך דקות מספר . ההרצאה יכולה להיות סקירה על ספר או סרט או משדר טלוויזיה וביקורת עליהם , הערכה של אירוע אקטואלי , דיווח עיקרי הדברים מעבודה שכתב התלמיד וכיוצא בזה . כך גם אפשר שתלמידים יכינו שיעור קצר בענייני לשון , כגון על גלגולי משמעות של מילה , על ניב וכדומה . הרצאת דברים צריכה להיות מתוכננת היטב . בתכנון יש להביא בחשבון את מטרת ההרצאה , את קהל היעד ( ידע הרקע שלו , מידת הריכוז שלו , ( את הבמה , את הזמן המוקצב ועוד . יש המכינים נקודות או ראשי פרקים ויש המכינים טקסט רצוף לקריאה בקול . גם במקרה השני ראוי שלא להסתפק בקריאת הדברים ולהוסיף הערות והבהרות לפי הצורך . בהרצאה יש מקום לסיכומי ביניים , לחזרות , לשיבוץ דוגמאות ואנקדוטות , להומור . יש לשים לב שהדיבור לא יהיה מונוטוני ויותאם לתוכן . על המרצה לשמור על הקשב של הקהל – על ידי קשר עין , על ידי פנייה ישירה , על ידי מתן אפשרות לשאלות וכדומה . כמו כן על המרצה להקפיד על צורת העמידה , על תנועות הידיים וכיוצא באלו שפת" ) . ( "הגוף במידת הצורך יש מקום לשלב עזרים כגון תמסיר , שקפים . ( מתוך תה"ל , עמ' ( 63 חשיבות סיכום של שיעור – בסיכום של שיעור מתבצעת סינתזה של דברי המורה ומחשבות התלמיד , ומכאן צומחת הבנת השיעור . כתיבת סיכום של שיעור מגבירה את המעורבות האישית בתהליך הלמידה , ומשנה את המצב ממצב סביל אוטומטי של הקשבה בלבד למצב פעיל של כתיבה וחשיבה . במהלך סיכום שיעור מוצע לתלמידים להיעזר בהנגנה של המורה , בקצב הדיבור המשתנה ובהערות הכתובות על הלוח . האזנה וסיכום – עיבוד של החומר שנקלט בהאזנה והעלאתו על הכתב מצריכים אימון . יש להביא בחשבון שלא כבסיכום של טקסט כתוב , בהאזנה הקצב מוכתב ואי אפשר " לחזור . "אחורנית יש לתרגל סיכום של סוגים שונים של הבעה בעל פה : סיכום של שיעור , סיכום של הרצאה , סיכום של דיון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר