עמוד:24

שיעור : 2 הבנת השאלה וכתיבת תשובה בשיעור זה דנים בהבנת השאלה או המטלה ובתכנון מבנה תשובה על פי השאלה / המטלה . אמנם מיומנות זו נלמדת ב"שיעור" אחד , אך יש לחזור ולדון בה שוב ושוב בכל פעם ברמת העמקה שונה . הפניות למקורות באינטרנט הרצאות וסרטונים הילקוט הדיגיטלי חט"ב עברית – הרצאות וסרטונים > פיצוח שאלה וכתיבת תשובה – הרצאה קצרה בנושא פירוק שאלה ( או מטלה ) לחלקיה וכתיבת התשובה . מרצה : שרון שני-ארבן קישורים הילקוט הדיגיטלי חט"ב עברית – קישורים > הבנה > פיצוח שאלה הערות והנחיות ספירליות בהוראת הנושא : הבנת שאלה וכתיבת תשובה ספר ז – שיעור : 8 הבנת שאלה וכתיבת תשובה ספר ח – שיעור : 2 הבנת השאלה ספר ט – בשיעורים שונים . בספר ז - טיפול בסיסי במילות ההוראה ובמטלה פשוטה . בספר ח - מטלה מורכבת ותוספת של מילות הוראה . בספר ט - פירוק מטלה דרך פירוק מטלות כתיבה מורכבות כגון טיעון , סיכום , השוואה . התנסות בכתיבה כתיבת תשובה היא סוג של התנסות בכתיבה , וחלים עליה תהליכים דומים לאלה החלים בכתיבת מאמר בהיקף רחב יותר . לימוד הכתיבה מחייב התנסות בכתיבה . הכתיבה במסגרת לימודי הלשון היא בעיקרה הדמיה ותרגול של כתיבה שהלומדים עשויים להידרש לה בחייהם – בלימודיהם , בעבודתם , בנסיבות פרטיות . עם זאת רצוי לנצל במידת האפשר נסיבות אמתיות מזדמנות לצורכי כתיבה . ( מתוך תה"ל , עמ' ( 53 עם זאת , יש לציין שבתשובה חשוב להיות צמודים לשאלה או למטלה , ואילו בכתיבת מאמר הכותבים חופשיים מאילוץ כזה . כתיבה במקצועות הלימוד – חיבורים ותשובות לשאלות או למטלות נכתבים לא רק בשיעורי הבעה והבנה . חיבורים כותבים גם במקצועות הלימוד האחרים . אלה וגם אלה כוללים , בדרך כלל , נושא ( או מטלה רחבה ) והנחיות . כדי להיענות לדרישת המטלה בצורה מיטבית יש להבינה היטב . מטרת שיעור זה היא לעסוק בשלב של " תרגום" המטלה מניסוחה הנתון לניסוחה ב"מילים של התלמידים" תוך מתן הנחיות עצמיות לפעולה הקשורות לתוכן ( מה צריך להיכתב (? ולארגון ( איך לארגן את החומר . (? זהו שלב מנטלי שנוטים לעתים להזניחו , כי מניחים שהוא מובן מאליו . הבנה והבעה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר