עמוד:181

לסיכום תהליך הרבייה הוא התהליך שבו יצורים חיים מביאים לעולם צאצאים . קיימות שתי דרכים לרבייה : רבייה זוויגית ורבייה אל–זוויגית , ויש יצורים שמתרבים בשתי הדרכים . בכל המקרים הצאצאים נוצרים מתאים של הוריהם . ברבייה אל–זוויגית יש רק הורה אחד , ואילו ברבייה הזוויגית יש שני הורים . ברבייה אל–זוויגית תכונות הצאצא זהות לתכונות ההורה , וגם לתכונותיהם של שאר הצאצאים של אותו ההורה . רוב היצורים הרב–תאיים מתרבים ברבייה זוויגית , המחייבת מפגש של שני הזוויגים : זכר ונקבה מאותו המין . ההורים מייצרים תאי רבייה , וכל צאצא נוצר כתוצאה מהפריה שבה מתלכדים שני תאי רבייה - אחד שמקורו באם , ואחד שמקורו באב . הצאצאים שנוצרים ברבייה זוויגית שונים זה מזה בתכונותיהם , ויש לחלקם יתרון בתנאי סביבה משתנים , או כשהם נפוצים לסביבות , שהתנאים בהן אחרים . בעלי–החיים משתמשים בערוצי תקשורת מגוונים כדי למצוא את בני זוגם . בדרך כלל הנקבה היא שבוחרת את בן הזוג , אחרי שהזכרים מפגינים בפניה את כישוריהם . נקבה שבוחרת בבן הזוג המוצלח ביותר מעלה את הסיכויים שגם לצאצאיה יהיו תכונות מוצלחות . בצמחים , המפגש בין הזכר לנקבה מתרחש בשלב ההאבקה , כאשר גרגרי אבקה עוברים מן האבקנים אל צלקות הפרחים . האבקה בצמחים יכולה להיות עצמית או זרה , היא יכולה להתקיים בדרכים שונות , ותמיד יש התאמה בין התכונות של הפרחים לבין דרך ההאבקה שלהם . ההתפתחות העוברית אצל כל היצורים דומה להפליא , וכוללת חלוקת תאים , התמיינותם והתארגנותם לשכבות ולאיברים . כל העוברים זקוקים לסביבה לחה לצורך התפתחותם ולאספקה סדירה של מזון ושל חמצן . עוברים מתפתחים בביצים , ברחם אימם או בשחלות הפרחים . סכנות רבות אורבות לצאצאים , אבל כדי שמין מסוים ימשיך להתקיים די בכמה צאצאים שיצליחו לשרוד , יגיעו לבגרות ויעמידו צאצאים משל עצמם . יש יצורים שמעמידים מספר גדול מאוד של צאצאים אך אינם מטפלים בצאצאיהם , ואחרים מעמידים רק מעט צאצאים אך מטפלים בהם טיפול מסור , ובכך הם מעלים את הסיכוי של הצאצאים לשרוד . האדם מנצל לתועלתו את דרכי הרבייה של יצורים חיים , כדי להרבות את אלה שהם בעלי תכונות רצויות . שאלות סיכום . 1 לבעלי–חיים ולבני אדם יש דרכים שונות למציאת בני זוג . מה המשותף לבעלי–חיים ולבני אדם בדרכי החיזור שלהם ? האם יש דמיון במסרים של החיזור ? ארגנו את תשובתכם בטבלה לפי הדוגמה שלפניכם . . 2 מה ההבדלים בחיזור בין בעלי–חיים לבין בני האדם ? התייחסו לנקודות אלה : דרכי החיזור , המסרים המועברים בחיזור , היבטים טכנולוגיים של החיזור , היבטים חברתיים וערכיים . . 3 על–פי תשובותיכם לשתי השאלות הקודמות , החליטו : האם בתהליך החיזור יש יותר דמיון בין בני אדם לבעלי–חיים או יותר שוני ? נסחו טיעון ונמקו אותו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר