עמוד:15

החוקרים גם צפו , בשדה ובמעבדה , בפעילות העש המיוחד שנמצא בפרחי הרקפת . רוב מיני העשים הם פעילי לילה ויש להם חדק אופייני המשמש למציצת צוף , אבל העש שנמצא על פרחי הרקפת הוא פעיל–יום , ויש לו לסתות לועסות שאינן מאפשרות לו למצוץ צוף אלא מאפשרות לו ללעוס את גרגרי האבקה . המזון המצוי בפרח הרקפת אינו צוף אלא גרגרי אבקה , ולכן יש התאמה בין תכונות הפרח לבין מבנה הפה של העש הזה . העש הזה קטן מאוד , והחוקרים מצאו התאמה גם בין גודל גופו של העש לבין גודלם של פרחי הרקפת : שפת הלוע של פרח הרקפת מספק לעש עמדת אכילה , והמרחק ממנה לקצה האבקנים , שהמזון ( גרגרי האבקה ) מצוי בהם , מתאים בדיוק לאורך גופו של העש . החוקרים שמו לב גם שהעש מוצא בפרחי הרקפת מקלט מן הקור ומן הגשם ושהוא משתמש בהם כאתר למציאת בני–זוג . כלומר , העש מותאם להאביק את פרחי הרקפת בהתנהגותו , בגודלו ובמבנה הלסתות שלו . המשימה שלכם כתבו בפירוט את כל שלבי הניסוי . הגדירו מה הייתה מטרת הניסוי ; נסחו את שאלות החקר ; נסחו השערות ונמקו אותן ; תארו את הגורמים המשפיעים ואת הגורמים המושפעים בניסוי , כתבו אילו גורמים קבועים ומהי הביקורת ; הסבירו את התוצאות ; הסיקו מסקנות ונסחו שאלות חקר חדשות העולות מן הניסוי . שימו לב : תוצאות הניסויים האלה אינן עונות על כל השאלות על מאביקי הרקפת במלואן . לכן יש צורך בניסוח שאלות חדשות , שהחוקרים יצטרכו לבדוק בניסויים אחרים . תוכלו להיעזר ביחידת הלימוד בילקוט הדיגיטלי העוסקת בהקניית מיומנויות ניסוי : היכנסו אל אתר האינטרנט הילקוט הדיגיטלי לחט"ב - מדע וטכנולוגיה . בצד ימין תמצאו הפניה לדף כלים ומעבדות . היכנסו לכלים לבניית מיומנויות ובחרו בניסוי . שם תמצאו שאלון שיעזור לכם לדווח על מהלך הניסויים ברקפות . העש מיקרופטריקס בעמדת אכילה על רקפת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר