|
עמוד:כב
גיבוש עמדה והצגת טיעון - הכללה של מידע , העלאת נימוקים לטיעון . הקניית מיומנויות אלו שולבה גם היא בפרקי היחידה , בפעילויות חוקרים ברשת , בפעילויות מידענות , בפעילויות להקניית אוריינות מדעית ובפעילויות סיכום . אוריינות מדעית ביחידה הודגשו מיומנויות קריאת הטקסט המדעי , ניתוחו והבנתו . התלמידים נדרשים להפיק מידע ( בעזרת השאלות הנלוות ) להבנת הפרוצדורה המדעית - שאלה , השערה , הניסוי ומשתניו , תוצאותיו ומסקנותיו . בהקניית מיומנות זו ניתנת חשיבות גם ליכולת לאתר ולזהות סיבה ותוצאה , רצף של אירועים , רעיון מרכזי ודמיון ושוני , וליכולת לכתוב את המסקנות ואת השלכותיהן . הקניית מיומנויות אלו נעשית בפרקי היחידה באמצעות ניתוח קטעי מידע מדעיים שונים . לדוגמה , בפרק מערכות אקולוגיות יש פעילות אוריינות שבה התלמידים מנתחים קטע מידע העוסק בחורש בכרמל כסביבת חיים . להקניית אוריינות מדעית תוכלו להיעזר בעוד מאמרים באתר האינטרנט הספרייה הווירטואלית של מטח : www . lib . cet . ac . il מיומנויות תקשוב היחידה משלבת הזדמנויות לפיתוח מיומנויות תקשוב בעזרת אתר הילקוט הדיגיטלי לחט"ב . באתר זה מוצעות לתלמידים - הדמיות - למידה באמצעות הדמיות דורשת מיומנויות ייחודיות , ובהן היכולת לפענח צורות ייצוג חזותיות ודינמיות ולהפעילן פעילויות אינטראקטיביות - למידה באמצעות פעילויות אלו מאפשרת לתלמידים לתרגל את החומר הנלמד ולקבל משוב על פעולותיהם . כן הם מיישמים מגוון של מיומנויות כגון מיון והשוואה , קביעת רצפים ופענוח ייצוגים חזותיים מטלות חקירה ודיונים ברשת - למידה באמצעות פעילויות מסוג זה מאפשרת לתלמידים לפתח מיומנויות של מידענות כגון איסוף מידע , עיבודו והצגתו , קבלת החלטות , פתרון בעיות ומיומנות של שיתוף במידע . ביחידה שולבו הפניות לפעילויות מסוג זה בפרקים השונים . ביחידה זו הושם דגש מיוחד על פעילויות מתוקשבות הכוללות הדמיות ופעילויות אינטראקטיביות . הקניית מיומנויות תקשוב שולבה בכל פרקי היחידה בפעילויות חוקרים ברשת . לדוגמה : בפרק מערכות אקולוגיות יש משימה המבוססת על סימולציה שמציגה שרשרת מזון באגם . חשיבה מסדר גבוה חשיבה מסדר גבוה מאפיינת את הרמות הגבוהות בטקסונומיה של בלום : יישום , אנליזה , סינתזה והערכה . מאפייני החשיבה באסטרטגיות האלה הם חשיבה שאינה אלגוריתמית , חשיבה מורכבת , חשיבה המובילה לפתרונות מרובים , חשיבה המתייחסת לקריטריונים מרובים ( אשר ייתכן שיסתרו זה את זה , ( חשיבה הכרוכה בחוסר ודאות , חשיבה הדורשת ויסות עצמי של הלומדים , חשיבה העוסקת בבניית משמעות ( קונסטרוקטיביזם ) וחשיבה הדורשת מאמץ מנטלי . בכל הפרקים ביחידת הלימוד שולבו משימות הדורשות הבחנה , הכללה , השוואה , היסק , יישום ופירוש , חשיבה סיבתית , חשיבה ביקורתית , חשיבה טיעונית וקבלת החלטה .
|
|