עמוד:יח

. 3 יצרנים וצרכנים - תפיסה שגויה נפוצה היא שהיצרנים נקראים כך כי הם מייצרים חמצן . חשוב להבהיר לתלמידים כי היצרנים נקראים כך מפני שהם מייצרים חומר אורגני ( מזון ) מחומרים אי–אורגניים . אמנם בתהליך הפוטוסינתזה נוצר גם חמצן , שנפלט אל הסביבה , אך הוא אינו התוצר העיקרי אלא תוצר לוואי של התהליך . תפיסה שגויה אחרת היא שהצרכנים אינם מייצרים חומר אורגני , אלא כי רק היצרנים מייצרים אותו . חשוב לדון בעובדה כי גם הצרכנים בונים בגופם חומר אורגני , אך הם אינם עושים זאת מחומר אי–אורגני כפי שעושים היצרנים בלבד , אלא מחומרים אורגניים שמקורם במזון שצרכו ( הם ניזונים מחומרים אורגניים , המתפרקים באופן חלקי בתהליכי העיכול ומגיעים אל תאי גופם , שם נבנים מחדש חומרים אורגניים . ( . 4 מעבר חומרים ואנרגיה בטבע - הבנת הנושא של מארג מזון הוא הבסיס להבנת הפירמידה האקולוגית . תלמידים רבים טועים בפירוש הייצוג של כיוון זרימת החומרים והאנרגיה ( כיוון החצים , ( והדבר פוגע בניתוח של שרשרת מזון ומארג מזון . חשוב להסביר את הרציונל של כיוון החצים ( המסמלים את הכיוון של מעבר החומרים והאנרגיה בשרשרת המזון או במארג המזון , מן היצרנים אל הצרכנים וכן הלאה , ( ולתרגל איור או סרטוט של שרשרות מזון ומארגי מזון וניתוח שלהם . אפשר להציג דוגמאות של שרשרות או מארגים הכתובים בכיוונים שונים ( מימין לשמאל או מלמעלה למטה ולהפך , ( ולהדגיש את משמעותו של כיוון החצים . . 5 שרשרת מזון , מארג מזון ופירמידת מזון - תלמידים אינם מבדילים תמיד בין שרשרות מזון ובין מארגי מזון ( ובהמשך גם פירמידת המזון , ( והם תופסים את המושגים האלה כזהי משמעות . חשוב להציג דוגמאות של מארגי מזון , לזהות שרשרות שונות בתוך אותו מארג , ולנתח את מארגי המזון ואת " ההצטלבויות" של השרשרות שבתוכם . יש להדגיש כי בטבע קיימים מארגי מזון מורכבים , ולא שרשרות מזון פשוטות . לעתים תלמידים מתקשים בניתוח של טקסט ובזיהוי מארגי המזון המתוארים בו . הם מתקשים להבין את הדינמיות הגדולה שיש במארג מזון בבית גידול כלשהו , בעיקר מפני שזו מערכת שאיננה מוחשית , ולכן מורכבת לתפיסה , והם חושבים כי פגיעה באחת החוליות במארג המזון משפיעה רק על החוליות הצמודות לה . אי לכך , חשוב לתת לתלמידים לתרגל ניתוח של קטעי טקסט וזיהוי של מארגי המזון המוזכרים בהם , כפי שנעשה , לדוגמה , בפעילות אוריינות ( עמוד , ( 237 שבה התלמידים מנתחים טקסט בנושא יחסי הגומלין בטבע . חשוב לתרגל את הקשרים בין החוליות , ולהבין מה קורה במערכת אם חוליה אחת נפגעת . כדאי להיעזר בפעילות המתוקשבת מארג המזון , המבוססת על יחידת לימוד באתר האינטרנט הילקוט הדיגיטלי לחט"ב - מדע וטכנולוגיה . פעילות זו מסייעת להדגיש כי פגיעה באחת החוליות עלולה להשפיע על חוליות אחרות במארג המזון , המצויות בשרשרות השונות שהחוליה הנפגעת היא חלק מהן . . 6 השפעת האדם - חלק מן התלמידים מתקשים בחשיבה מערכתית ובהבנת קשרים עקיפים במערכת , החשובות לפיתוח תובנה סביבתית ( לדוגמה : הקשר בין פליטת פחמן דו–חמצני ממכוניות לבין ההכחדה של דובי הקוטב . ( כדאי לדון בפעילויות אישיות שאנו עושים בחיי היומיום העשויות להשפיע על המערכת האקולוגית , ולהבהיר את הקשר בין הפעולה להשפעתה על הסביבה . חשוב להדגיש כי לא כל פעולה שהאדם עושה משפיעה ישירות על המערכת , וכי לעתים ההשפעה עקיפה ומתרחשת לאחר זמן . עבודה במחשב וברשת האינטרנט פעילות מתוקשבת : מסע אל המדרג הביולוגי באתר האינטרנט הילקוט הדיגיטלי לחט"ב - מדע וטכנולוגיה : www . ebaghigh . cet . ac . il הפעילות כוללת הדמיה המציגה דוגמאות למדרג ביולוגי בשלוש סביבות חיים שונות . הפעילות מדגימה את רמות הארגון שבעולם הטבע בכל אחת מן המערכות האקולוגיות ( המערכת האקולוגית , החברה , האוכלוסייה , היצור החי והאטום . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר