עמוד:ה

פרקי הלימוד - הקשר לתכנית הלימודים והבהרות מתודיות בחלק זה יוצגו הנושאים מתכנית הלימודים ויפורטו הבהרות מתודיות לפרקי הספר . מידע זה נוסף על ההערות ועל ההארות המיועדות למורים הכתובות בשולי הדפים בספר הלימוד . מלבד המדריך אנו מציעים חומרי רקע רבים , שחלקם נמצא ברשת האינטרנט . בסוף הפירוט על כל פרק ופרק הפנינו לפעילויות מתוקשבות ולאתרים מתאימים באינטרנט , המשמשים מרכיב אינטגרלי בתהליך הלמידה . פרק ראשון : מבוא למדעי החיים פרק זה הוא הקדמה לנושא הביולוגיה בכלל ולנושאים המפורטים בספר זה בפרט - התא , תקשורת ומערכת העצבים , רבייה בצמחים , בבעלי–החיים ובאדם ומערכות אקולוגיות . הפרק עוסק במאפייני החיים המשותפים לכל היצורים החיים - נשימה , רבייה , הזנה , הפרשה , גדילה והתפתחות , תקשורת עם הסביבה ומבנה תאי . כן הפרק עוסק בשיטת החקר המדעי המקובלת במחקר במדעי החיים ( ניסוי ותצפית , ( ובשאלה כיצד החקר המדעי מאפשר לחקור תופעות ותהליכים ביולוגיים ולהבינם , כיצד הוא מאפשר לענות על שאלות וכיצד הוא מאפשר לפתור בעיות . בפרק התלמידים מתנסים בתהליך של חקר בפועל , באמצעות תצפית ובאמצעות ניתוח של ניסוי מדעי . הקשר לתכנית הלימודים מטרות הלימוד התלמידים יכירו את מאפייני החיים , ויבינו כי רק ביצורים חיים מתקיימים כל המאפיינים . התלמידים יציגו שאלות חקר , יתכננו ויבצעו ניסויים מדעיים הקשורים לתוכני הלימוד במדעי החיים , יסיקו מסקנות מתוך ממצאי הניסוי וייצגו את ממצאיהם ואת מסקנותיהם בדרכים שונות . הבהרות מתודיות כמו בפרק המבוא שבספר מדעי החיים לכיתה ז , גם בפרק המבוא של ספר זה יש הסבר מפורט על שיטת החקר המדעי ועל חשיבותה . הקניית מיומנויות החקר בפרק נעשית באמצעות התנסויות בתהליך החקר המדעי , בפעילויות חקר באמצעות ניסוי וחקר באמצעות תצפית . התלמידים לומדים להבחין בין ניסוי לתצפית , ומכירים את המאפיינים של תצפיות מסוגים שונים המתאימות לאיסוף ולהפקה של מידע במגוון צורות . אורח חיים בריא הוא מכלול התנהגויות מקדמות בריאות שהאדם יכול לשלוט בהן והן מאפשרות לו להגיע לאיכות חיים מיטבית . מגוון היצורים בטבע משקף את השוני בצורה , במבנה ובאורח החיים . קיימת התאמה בין יצורים לסביבתם . למגוון הביולוגי יש חשיבות לאדם ולסביבה ומעורבותו של האדם בסביבה משפיעה על המערכת האקולוגית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר