עמוד:6

בסדרה ארוכה של ניסויים מאותו סוג , סביר לצפות שהשכיחות היחסית של תוצאה מסוימת תהיה קרובה להסתברות של אותה תוצאה , אבל זה רק הכי סביר , ולא הכרחי . ) ככל שהסדרה ארוכה יותר זה סביר יותר ) . תוצאות הניסוי יכולות לא להתאים להסתברות שחישבנו מסיבות שונות : טעויות בחישוב ההסתברות . הנחות התחלתיות לא נכונות ; למשל , הקובייה לא הוגנת , והנחנו שהיא הוגנת . השיקולים והחישובים כולם נכונים , אבל קיבלנו תוצאה נדירה , כלומר תוצאה שהיא לא שכיחה אבל אפשרית . דיאגרמת העמודות שלפניכם מתארת את צבעי העיניים של תלמידי כיתות ט בבית הספר " אפיק . " בוחרים תלמיד אחד באקראי . בכל סעיף מצאו את ההסתברות של התוצאה המתוארת . א . ייבחר תלמיד שצבע עיניו כחול . ב . ייבחר תלמיד שצבע עיניו חום . ג . ייבחר תלמיד שצבע עיניו בהיר ) ירוק או כחול . ) תוצאות זרות ותוצאות משלימות מטילים קוביית משחק הוגנת . בכל אחד מהסעיפים א-ג מוצג זוג תוצאות : 1 האם זוג התוצאות יכולות להתקבל בו–זמנית ? הסבירו . 2 האם ודאי שאחת מהתוצאות האלו תתקבל ? הסבירו . PI התקבל מספר שאינו מתחלק PI . 3–ב התקבל מספר קטן PI . 3–מ התקבל מספר קטן . 4–מ א . PI התקבל מספר המתחלק . 3–ב ב . PI התקבל מספר גדול . 4–מ ג . PI התקבל מספר גדול . 3–מ שתי תוצאות שאינן יכולות להתרחש בו–בזמן נקראות תוצאות זרות . דוגמה בהטלת קובייה התוצאות " התקבל מספר זוגי " ו " התקבל המספר " 5 הן תוצאות זרות . שתי תוצאות נקראות תוצאות משלימות אם הן תוצאות זרות , וודאי שאחת מהן תתרחש . דוגמה בהטלת קובייה התוצאות " התקבל מספר זוגי " ו " התקבל מספר אי–זוגי " הן תוצאות משלימות . סכום ההסתברויות של תוצאות משלימות הוא . 1

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר