עמוד:19

כיצד נושמים דגים במים ? קריאת הטקסט קריאה של טקסט שיש בו ריבוי ייצוגים לפנינו כמה טקסטים בנושא " כיצד נושמים דגים במים . "? הטקסט הראשון הוא דושיח קצר המזמן דיון ומלווה באיור . אחריו מופיע טקסט מידע המסביר על הנשימה במים באמצעות זימים , ואחריו טקסט מפעיל - תצפית . כיום ספרי הלימוד בתחומי הדעת השונים כוללים מגוון של טקסטים ואמצעי ייצוג . הטקסט " כיצד נושמים דגים במים " כולל איור , תצלומים , איקונים , כותרת , מילים מודגשות וכן סוגים שונים של טקסטים : דו-שיח , הנחיות לדיון , טקסט מידע , טקסט מפעיל . לפני הקריאה המעמיקה חשוב לאפשר לתלמידים להתבונן בייצוגים השונים ולשער מה הם עומדים לקרוא . פעולה זו יוצרת מכוונות לקראת מהלך הלמידה של הפרק . התבוננות בייצוגים הגרפיים מאפשרת הפקה מיידית של משמעויות והתרשמות רגשית , הנגרמת על ידי צבע , צורה , תוכן של צילומים , פיזור ומידת העומס של הפריטים בדף . ההתבוננות בייצוגים הגרפיים היא התבוננות פעילה , כי הקורא צריך להחליט על מסלול ההתבוננות , על רצף הקריאה של הטקסט המילולי ועל מספר הפסקות שבו . בזוגות קוראים את הכותרת של הטקסט המנוסחת כשאלה : " כיצד נושמים דגים במים , "? מתבוננים בתמונות , וקוראים את הדו-שיח לצד האיור הראשון . מעלים בכתב השערות אודות נושאים שיופיעו בטקסט , כמו : תיאור איברי הנשימה של הדגים , צורות שונות של נשימה במים , תיאור הפעולות שעושה הדג כדי לנשום . במליאה רושמים על הלוח את ההשערות שהעלו הזוגות . התלמידים קוראים את קטע המידע על התצפית , כדי לבחון את ההשערות שהועלו בנוגע לשאלה כיצד דגים נושמים במים . שואלים : מה הנושא של כל פיסקה בטקסט המידע ? באיזו פיסקה מתואר אופן הנשימה של הדגים ? שואלים : מה תפקיד האיקונים בטקסט ? האם האיקונים עוזרים לכם ? במה ?

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר