|
עמוד:20
בעקבות קריאת הטקסט בפעילות שלהלן התלמידים מתבקשים להכין תרשים . תרשים זה שונה מהתרשים הקודם בכך שאינו מייצג יחס היררכי של הכללה ופירוט , אלא רצף של תהליך . לפני הכנת התרשים רצוי לקיים דיון משווה בין שני הסוגים . בתרשים רצף של תהליך המעבר משלב לשלב מייצג התקדמות בזמן , בדרך כלל מן המוקדם למאוחר או מן הפעילות הראשונה לזו הבאה אחריה . בתרשים היררכי הקשר הוא קשר לוגי של הכללה ופירוט או סיבה ותוצאה . כדאי להביא דוגמות של תרשימים אפשריים לתיאור תהליך , כגון תרשים המתאר את רצף הפעולות של הכנת סלט ( או כל מאכל אחר ) או רצף הפעולות שעושים בבוקר . לדוגמה : התעוררתי התרחצתי אכלתי הלכתי לבית הספר בזוגות מבקשים מהתלמידים להציע דגם לתרשים שייצג את מהלך הנשימה . בוחרים Smart-Art-ב את הדגם המתאים , או מסרטטים דוגמה על הלוח . מבקשים מהתלמידים להכין תרשים המציג את מהלך הנשימה המתואר בקטע : הדג פותח את הפה ובולע מים הדג סוגר את הפה , דוחף את המים לזימים הזימים קולטים את החמצן מהמים במליאה חוזרים אל ההשערות שהועלו בקבוצות בנוגע לשאלה כיצד נושמים הדגים , ומנסחים ביחד את התשובה .
|
|