עמוד:19

דוגמה למעבר מלשון עתיד לעבר - פסוק כ " א : " ותאכל את-הב ff ר ואת-המצות . " מבחינת הצורה הפועל 'תאכל' הוא בזמן עתיד , ואילו כאן הוא מופיע במשמעות של זמן עבר - אכלה . דוגמה למעבר מלשון עבר לעתיד - פסוק י " ח : " והצאתי את-מנחתי והנחתי לפניך . " מבחינת הצורה הפעלים 'הוצאתי , הנחתי' הם בזמן עבר , ואילו כאן הכוונה לעתיד - אוציא , אניח . המורה מוזמנת להחליט אם לעסוק בנושא זה במהלך הוראת הפרק הזה או בפרקים אחרים . במליאה המורה כותבת על הלוח את פסוק י " ח ומסמנת את כל המופעים של ו ההיפוך . שואלים : כשגדעון אומר למלאך " והוצאתי " - האם הכוונה היא שהוא כבר הוציא ( בעבר , ( או שהוא עומד להוציא ( בעתיד ?( לפי מה יודעים ? ( קוראים את הפסוק הקודם ואת הפסוק הנוכחי . עפ " י ההקשר אנחנו מבינים שאף על פי שהמילה כתובה בלשון עבר , הכוונה היא לפעולה בעתיד ( . מדגימים שימוש נוסף ב-ו ההיפוך בפסוק , ומכלילים : בלשון המקרא מופיע לעתים פועל בזמן עבר כשהכוונה היא לזמן עתיד , ולהיפך . הזמן הנכון מתברר לפי ההקשר . בזוגות מבקשים מהתלמידים למצוא דוגמות נוספות לתופעה זו בקטע שקראנו ולהסביר כיצד ידעו לזהות את הזמן הנכון . השוואה בין התגלות האל אל משה ואל גדעון ( לבחירת המורה ) הערה דידקטית : פעילות זו נתונה לשיקול דעתה של המורה . היא מומלצת לקבוצה של תלמידים מתקדמים או לכל הכיתה . אם משתפים בה את כל הכיתה , אפשר לסייע לתלמידים הזקוקים לתמיכה באמצעות טבלת השוואה מכוונת , ובה הקריטריונים המתאימים ( כגון : מטרת ההתגלות , מקום ההתגלות , צורת ההתגלות , תגובה של הגיבור להתגלות . ( " הזיקה וההשוואה בין טקסטים מקראיים שונים מזמנות לתלמידים הכרה וידע של המורשת היהודית ומפתחות דרכי חשיבה ודרכי שימוש שונות וייחודיות בשפה " ( מתוך תכנית הלימודים בחינוך לשוני . ( גדעון הוא השופט הראשון שהמקרא מספר בפירוט כיצד נבחר . התגלות ה' לגדעון דומה לזו של משה : - מלאך ה' התגלה אליהם בזמן עבודתם . - ההתגלות הייתה מלווה באש . - המשימה שהוטלה עליהם דומה ( להציל את העם - . ( שניהם חששו לקבל על עצמם את השליחות . - שניהם מקבלים אותות .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר