|
עמוד:11
בירור התוכן באמצעות שחזור הכתוב בזוגות התלמידים מתארים בכתב או בעל-פה את המצב בארץ על פי הפסוקים שקראו 4-3 ) משפטים . ( מציאת עדויות בטקסט המקראי הערה דידקטית : חשוב שכבר בראשית לימודם ייחרת בזיכרונם של התלמידים הכתוב כצורתו . על כן יש ללמד פסוק כמתכונתו ובלשונו מבלי " לערוך " את הכתובים , ולו גם במגמה להקל את הבנתם . ( מתוך תכנית הלימודים במקרא ) לפיכך , אנו ממליצים להפנות את התלמידים לעיון בכתוב פעמים רבות ככל האפשר כדי שיסתגלו בהדרגה ללשון המקרא . במהלך הקריאה החוזרת יתבקשו התלמידים למצוא בטקסט עדויות להכללות או לטענות העולות תוך כדי הדיון על הפרק . בפעילות זו נפנה אותם לפסוקים ג-ה כדי לאתר / לברר " איך כתוב במקרא "? במליאה שואלים : האם לדעתכם בני ישראל חששו מפני המדיינים ? קראו את הפסוקים והביאו עדות מתוך הטקסט . שואלים : איך אנחנו יודעים שהמדיינים הפריעו לישראל לעבד את האדמות ? ") והיה אם - זרע ישראל ועלה מדיין (" ... שואלים : איך כתוב בפרק שהמדיינים היו רבים מאוד ? בחינת מבנה הסיפור בספר שופטים במליאה מבקשים מאחד התלמידים לקרוא בקול את פסוק ו . הערה דידקטית : הקריאה החוזרת של פסוק ו נועדה לסכם את הנלמד בפסוקים א-ה ולקשר להתפתחות העלילה ולמסגרת הסיפור האופייניים לספר שופטים . הבחנה במילים חוזרות שמייצגות את הסיפור המקראי החוזר על עצמו בספר שופטים תאפשר הבחנה במבנה החוזר . כותבים את המילים האלה על הלוח : ויעשו הרע ... ויתנם ... וידל ... ויזעקו ... שואלים : מה המילים האלה מזכירות לנו ? האם כבר פגשנו סדרה כזו של מילים בספר שופטים ? מפנים את התלמידים אל הפרקים ג , ד כדי שיחפשו בהם , או מפנים אותם ישירות לפסוקים המתאימים ( פרק ג , פס' ז-טו , פרק ד , פס' א-ג . ( שואלים : מהו רצף העלילה בפרק ו פסוקים א-ו ? מזהים את הדפוס הקבוע , ומתאימים פסוק לכל שלב . רושמים את ההצעות של התלמידים על הלוח .
|
|