עמוד:196

הקושי , ידידי , אינו בהימנעות ממוות , אלא בהימנעות מאי הגינות ; כי אי ההגינות מהירה במרוצתה מן המוות . זקן אני ונע באיסיות , והאי 0 י ברצים הציגני . ואילו מאשימ" ערניים הם ומהירים , אך הרץ המהיר ביותר , הלא הוא אי הצדק , השיגם , ועתה אני יוצא מכאן מורשע על ידיכם למוות — ואילו מאשימי הולכים בדרכיהם הם , מורשעים על יד האמת , לשאת את עונש הנבלה והעוול . ועתה , השופטים אשר הרשעתונ , מבקש אני לנבא לכם ; שכן אני עומד למות , וסמוך למותם ניחנים אנשים בכוח נבואי . ואני מנבא לכם , רוצחי , כי מיד אחר פרדת מעולם זה ' בואכם עונש חמור בהרבה מזה שהסלתם עלי . אותי הרגתם בבקשכם להימלס מפני המאשים , ולהימנע מלמסור דיךוחשבון על חייכם . אולם לא כך יפול הדבר ; מעתה ירבו מאשימיכם , מאשימים שעד כה בלמתי . סועים הנכם אם תדמו שבאמצעות הרג אנשים יכולים אתם למנוע מישהו מלבקר את חייכם המרושעים . זו אינה דרך הצלה אפשרית או מכובדת ; הדרך הקלה והאצילית כיותר היא לא לפגוע באחרים , אלא לשפר את עצמכם . זוהי הנבואה שהייתה בפי לשופסים שהרשיעונ . [ ... ] לפיכך , ירידי השופסים , השקיפו על המוות ברוח מרוממת , ודעו , ששום רע לא יכול לקרות לאדם סונ , לא בחיים אף לא במוות . הוא ושלו אינם נזנחים על 'ד האלים ; ואף מותי הקרוב לא בא בדרך מקרה . שכן רואה אני בבהירות כי הגיע הזמן בו מוסב לי למות ; ברצוני לבקשכם לגמול עמי חסד . כבגור בני , אבקשכם , ידידי , להענישם , ואף להוכיחם , כדרכי אני , אם ישימו את מעייניהם בעושר , או יעריכו דבר אחר כלשהו מעל המידות הסוכות ; וכן אם ית"מרו להיות מה שאינם באמת ו ; אז הוכיחו אותם , כדרכי , ואם תעשו כן תנהגו בצדק בי וגם בבני . שעת הפרדה הגיעה , ואנו הולכים בדרכינו — אני למות , ואתם לחיות . איזו דרך טובה יותר רק האל יודע " . מתלן ? . "אפוללגיה , " כתבי אפלטון , תרמם.- מתתיהל ת 7 מלר , הלצאת אקדמיה , , 1963 עמי 41-40 , 38-37 ( בהשמטות . ( מתוך שיחתו של סוקרטס עם קריטץ תלמידו — סמוך למותו קריטון , תלמידו של סוקרטס , ניסה לשכנעו , לפני ההוצאה להורג , לברוח מכלאו כדי להציל את חייו . סוקרטס הציג בפניו מעין קול פנימי בתוכו — קולם של " החוקים" — שמסביר מדוע אין לעשות כך .

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר