|
עמוד:192
גם בסתר , ולהשתתף בפועל בפולחן דתי איסלאמי , אין ספק שהייתה בכך — בעשייה — סכנה ממשית לקיום היהודי . אולם מאחר שמדובר בהצהרה מילולית וחד פעמית בלבד , שעיקר תוכנה אינו סותר את האמונה היהודית הבסיסית באחדות האל וייחודו ( בניגוד לנצרות ) - עדיפה כניעה לדרישת המוסלמים על פני מוות עליה . רמב '' ם מודה כי כל אותם יהודים שקיבלו על עצמם ייסורים בהתנגדותם לאלמוחדין , אכן עשו מעשה נשגב של קידוש השם , אך הוא מעדיף להימנע מלהטיף באופן פעיל לדרך זו . " מי שבא לשאול אותנו אם ייהרג או יודה - אומרין לו שיודה ולא ייהרג , " פוסק הרמבי'ם . כאמור , גישתו זו של רמב"ם היא חדשנית , ואולי אף מהפכנית . רמב"ם התגלה כאן לא רק כפוסק הלכה גדול אלא גם כמנהיג בעל שיעור קומה , המעוךה היטב במציאות החברתית , קשוב לרגשי קהלו ולהתמודדותם הקיומית . ניתן לראות בגישתו של רמב"ם את ההכרח לבחון תמיד כל מצב לגופו , בזמנו , ולהעמיד את העקרונות ההלכתיים המופשטים באור הנכון , לנוכח המציאות ההיסטורית והחברתית בשטח . תשובת רמב"ם בסוגיה זו היא דוגמה רבת ערך להתמודדות הלכתית אמיצה בשעות היסטוריות קשות . ש אלות . 1 סכמו בלשונכם את הנחייתו המעשי ת של רמב"ם ליהודי מרוקו ואת הטענות והנימוקים שהוא מביא לה . . 2 האם נכון יהיה , לדעתכם , לומר כי רמב"ם "התאים את ההלכה למצי אות ! " שימו לב . האם בכך שינה רמב" ם את ההלכה היסודית והמחייבת , שאותה ניסח בעצמו בספרו "משנה תורה ? " הסבירו ונמקו היטב את תשובתכם . . 3 מה ניתן ללמוד מ"איגרת השמד" על הדרך העקרונית שבה , לדעת רמב"ם , ראוי להתמודד עם די למות שנושאן ערך החיים ? נאדיטח " . זילברמן להרחבה : דוד הוטמן , מנהיגות בעתות מצוקה — על איגרות הרמב"ם , הרצאת הקיבוץ המאוחד , , 1985 עמי il ואילך . חתימת י 7 ל של רמב"ם
|
|