עמוד:14

שואלים שאלה לדיון : מדוע היוצרת מתארת את חתיכת השמים המשתקפת בשלולית כ'מציאה ? ' קוראים את הבתים , 5-4 מאתרים ומסמנים את המילים שמתארות את המציאה ( עמוקה , צלולה , מוטלת וגם קרן שובבת שמהבהבת שברירים שברירים . ( משוחחים על ההפתעה ועל החגיגיות שבגילוי המציאה ובתיאור שלה ע " י היוצרת : במה דרך ההתבוננות של לאה גולדברג שונה מההתבוננות שלנו בסביבה שלנו ? ( לא כל מי שהולך ברחוב ומתבונן בשלולית רואה " חתיכת שמים , " זאת ההתבוננות השונה שהביאה את היוצרת " לראות " ולזהות תופעה ייחודית זאת . ( הערה דידקטית : השיר מזמן פעילות סביב שני אמצעים אמנותיים שכיחים נוספים : חריזה וחזרה . אפשר לבחור באמצעי אחד מבין השניים . אמצעי אמנותי - חריזה במליאה מזהים ומסמנים את החריזה בשיר . קוראים בקול חרוזים מהשיר . הצעה דידקטית : בכיתה שבה מחשב ומקרן אפשר לסמן את החרוזים על הטקסט המוצג בפני הכיתה , וע " י כך להדגים אמצעי זה . אמצעי אמנותי - חזרה בקבוצות מאתרים מילים , צירופים ומשפטים חוזרים ומסמנים אותם . דנים בשאלה : מדוע היוצרת בחרה לכתוב את המילים , הצירופים או המשפטים שוב ושוב ? מה היא רצתה להשיג ? במליאה קוראים את מה שסומן ע " י הקבוצות ועל המטרה של החזרות השונות . אמצעי אמנותי - יצירה של מילים חדשות ( לבחירה של המורה ) במליאה שואלים : מהי משמעות המילה 'שובבת ? ' איזו מילה היא מזכירה ? אילו מילים מתחרזות עם 'שובבת ) ? ' סובבת , חושבת , כואבת ( . מסבירים שהיוצרת לקחה את המילה 'שובבה' וכתבה אותה בצורה קצת אחרת , ומילה זאת היא המצאה שלה , אי אפשר למשל למצוא אותה במילון .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר