עמוד:12

קריאת השיר קריאה קולית של שיר מבטאת את ההיכרות של הקריין עם היבטיו השונים של השיר : תוכן , משמעויות גלויות וסמויות , מבנה , מילים וצירופי מילים , אמצעים המעניקים מוזיקליות , וקשרים בין הצורה לרעיונות ולתכנים . קריאה קולית של שיר יכולה לעזור לתלמידים לחוות את החוויה האסתטית והרגשית הגלומה בשיר . הקריאה הקולית הרהוטה של המורה מחדדת את ההבנה באמצעות האינטונציה , המקצב וכדומה . כמו כן , לחלק מן התלמידים יהיה קל יותר להבין את השיר תוך הפעלת שני ערוצים : קריאה עצמית והאזנה למורה . בכיתה עם מחשב ומקרן השיר גם מוקרן וגם נמצא בידי התלמידים . ראוי ליצור מפגש חוזר ונשנה עם היצירה , הווה אומר שהקריאה בשיר תתרחש כמה פעמים בהקשרים שונים ומגוונים . אין דומה קריאה ראשונה דמומה של שיר להאזנה למי שקורא את השיר קריאה רהוטה , מוטעמת ומפרשת או לקריאה דמומה שנייה . בעקבות קריאת השיר הערה דידקטית : קריאה של שיר נועדה ליצור חוויה אסתטית , ליצור חיבור אישי ותחושת אמפתיה . ההתייחסות ליצירה האמנותית היא סובייקטיבית . לפיכך הפעילויות שבעקבות הקריאה הראשונית נועדו לעודד את ביטוי החוויה . מומלץ לאפשר לתלמידים לבטא את תחושותיהם בעקבות הקריאה באופנים מגוונים , מילוליים ויצירתיים כאחד . לשם כך רצוי ליצור אווירה אשר תעודד ותאפשר חופש הבעה של התלמידים . בשלב זה רצוי להימנע מהבעת תחושות או עמדות אישיות כלפי השיר ורק לעקוב בערנות אחר השיחה , לסייע בהבהרת מילים , ביטויים או נושאים שאינם מובנים לתלמידים ולקלוט את התרשמותם ( על פי הוראת הספרות בדרך ההתנסות וההבעה בבית הספר היסודי , יחזקאל צורף , בית דביר הוצאת " רשפים " תל-אביב תשמ " ג . ( מומלץ לתעד ולרשום מבחר תגובות של תלמידים , כדי לחזור ולהתייחס אליהם במהלך לימוד השיר . אפשר לחזור אל דברי התלמידים לקראת סיום התהליך של לימוד השיר ולברר אם יש לתלמידים תובנות נוספות או מחשבות אחרות בנוגע לשיר אחרי ההעמקה בו .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר