עמוד:17

השיר " אור וצל " השיר מתאר משחק " תופסת " בין האור לצל , כפי שהוא נראה בעיני היוצרת היושבת במרפסת גנה . בחלק מהבתים מתוארים האור והצל יחד , ובחלק מהם - רק אחד מהם , או הרוח ש'מפעילה' אותם . השיר בנוי על האנשה של תופעות הטבע . המשחק מתחיל בציווי של הרוח - " רוצו חיש . "! במהלך המשחק האור והצל מתחרים ביניהם , אבל כשיורד הערב הם הולכים לישון ביחד ( זו תמונה מוכרת היטב מחיי היום-יום של הילדים - משחקים , מתחרים , מתגרים , אפילו רבים , ובסוף המשחק נחים יחד . כלומר , הקונפליקט הוא רק במשחק , לא בחיים . ( תופעות הטבע מקבלות בשיר " חיים . " היוצרת השתמשה פה באמצעי של האנשה . האנשה היא ציור לשוני המציג חי , דומם , צומח , תופעת טבע , רעיון או תכונה כיצור אנושי . האנשה היא סוג של מטאפורה המציינת משמעות המושאלת מעולמו של האדם לעולם בעלי חיים , חפצים דוממים , או תכונות מופשטות . ביצירה הספרותית המואנש מסוגל לחשוב , להביע את רגשותיו ולפעול כאדם ( עפ " י הספרייה הווירטואלית של מטח , דינה ציונית . ( היוצרת בחרה בשיר זה במילים רבות שמופיעים בהן הצלילים ש , , ff ס , צ , ז , צלילים המדמים את קולה של הרוח . אמצעי זה נקרא מצלול . מצלול הוא שם כולל לכל האמצעים בשירה ובפרוזה המבוססים בעיקר על צלילים במילים ולא על משמעותן . בבתים המתארים את המשחק של האור והצל ( שני עד שביעי ) השיר מעביר תחושה של תנועה בלתי פוסקת . התחושה מועברת בעזרת אמצעים אחדים : - שימוש רב בפעלים - זמני הפועל משתנים בהתאם לרצף המשחק . - חזרה על פעלים המביעים מהירות ותנועה הבאים זה אחר זה , לדוגמה : " ובורח , בורח , בורח , "! וגם : " ומאיץ , ומאיץ בשניהם , " וכן " ממהר , אץ הצל השחור . " - בתים קצרים : בכל אחד 2 שורות . בכל בית חריזה משלו . - שימוש חוזר ב-ו החיבור בתחילת הבתים או בתחילת השורות ( ולעתים גם באמצע שורה . (

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר