עמוד:24

דוגמות : בשקופית נכתוב : " בזמן מלחמת העצמאות שולמית קישיק כהן החלה לרגל לטובת ישראל , " ובהסבר בעל פה נוסיף פרטים , כגון : היא הייתה נשואה לסוחר אמיד , היא הכירה אנשים שהיו שייכים למוסדות השלטון . היא שמעה בהזדמנויות שונות מידע שנחשב בעיניה חשוב והחליטה ליצור קשר עם נציגים ישראלים . בשקופית נכתוב : " בגלל הפעילות שלה נבחרה שולמית קישיק כהן להדליק משואה ביום העצמאות . " בהסבר בע " פ נפרט את הסיבות לבחירה בה : ריגלה במשך שנים לטובת מדינת ישראל ופעלה להעלאת יהודים לארץ . דוגמה להתחשבות בנמען : האם כדאי להקדיש שקופית לסיפור על הצלת הנערים בחנוכה , או רק לספר אותו ( בהרחבה ) בזמן ההרצאה ללא ליווי של מצגת ? ואם הוחלט להקדיש שקף במצגת , מה יהיה בשקף - האם להעתיק את הסיפור ולקרוא אותו בפני הקהל ? האם כדאי לכתוב את עיקרו של הסיפור , או רק להציג תמונה של ילדים עם נרות ? - שיקולי הדעת יכולים לנבוע מהכרת הנמענים - האם לתלמידים שיאזינו להרצאה יהיה מעניין / קל יותר להקשיב לסיפור או לקרוא אותו ? האם התלמיד שירצה יוכל להוסיף ממד דרמטי לסיפור כשהוא מספר אותו לקהל השומעים ? מסבירים לתלמידים שרצוי לשלב במצגת ייצוגים חזותיים מגוונים , כגון : איור , מפה , תמונה , קובצי קול או ייצוגים המשלבים תמונה וקול , כמו סרטון או אנימציה . לייצוגים אלו יכולים להיות תפקידים אחדים : . 1 הרחבה של המידע הניתן בטקסט הכתוב והדבור . לדוגמה : בשקופית שבה מוזכר המעבר של שולמית ללבנון אפשר ליצור קישור לאתר המפות של מדינת ישראל לשם הדגמת מיקומה של לבנון והגבול עם ישראל ( שאינו מוכר לרוב התלמידים : ( www . govmap . gov . il . 2 המחשה והבהרה של המידע . לדוגמה : בשקופית הפותחת אפשר לשלב תצלום או קטע קצר מסרטון של הדלקת המשואות , שימחישו עבור המאזינים להרצאה את האירוע . . 3 יצירת עניין , סקרנות או ממד אסתטי . לדוגמה : בשקופית שמלווה את סיפור הצלתם של הנערים , אפשר לשלב מחרוזת של שירי חנוכה בעזרת קישור לשירי חנוכה מ 'יוטיוב' או מאתר אחר כרקע מוסיקלי לדברי ההסבר . חשוב לשוחח עם התלמידים על היבטים שונים של הקשר בין התוכן לצורה : צבע הגופן , גודלו וצורתו וצבע הרקע של השקופית .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר