עמוד:21

דגם א שקופית - 1 כותרת המצגת , שם הדמות המוצגת במצגת , ושמות התלמידים בקבוצה . שקופיות - 5-2 מידע על תולדות חייה של הדמות . שקופית - 6 ציון קצר של מעשיה אשר בזכותם נבחרה להדליק משואה . שקופית - 7 מה מצא חן בעינינו ( מה הרשים אותנו ) בדמות שבחרנו . דגם ב שקופית - 1 כותרת המצגת , שם הדמות המוצגת במצגת , ושמות התלמידים בקבוצה . שקופיות - 3-2 פרטים אישיים של הדמות ( מקום לידה , תאריך עלייה , מצב משפחתי , מקום מגורים וכו . ( ' שקופיות - 6-4 תכונות של הדמות ודוגמאות תומכות מן הטקסטים . שקופית - 7 סיכום בדומה להנמקה של הוועדה שבחרה בדמות להדלקת המשואה . מיזוג המידע משני הטקסטים בכתב או בעל פה דורש הדגמה והסבר לתלמידים . להלן יתואר מהלך של ניסוח פרטי המידע מן הטקסט המידעי וניסוח התובנות בעקבות הטקסט הנרטיבי . תוך כדי הדגמות והסברים על דרכים שונות לניסוח נעשית הכללה של התהליך . בניסוח יש חשיבות לקביעת היסוד שעל פיו מאורגן המידע . כיוון שההרצאה מציגה דמות , היסוד המארגן המתאים הוא רצף כרונולוגי . לפיכך המשפטים ייכתבו בלשון עבר , וייעשה שימוש במילות קישור של זמן . כיוון שהמטרה היא לקשר בין המעשים של הדמות לבחירתה להדליק משואה , מתווסף פה יסוד מארגן נוסף - סיבה ותוצאה . להלן דרכים אפשרויות לניסוח פרטי המידע והתובנות הרלוונטיים ( מומלץ לבחור 3-2 אפשרויות בלבד להדגמה : ( . 1 העתקה של פרטי המידע החשובים והרלוונטיים בלבד מתוך המשפטים שסומנו או מתוך פיסקה ( לא העתקה גורפת של כל המשפט , אלא רק עיקרי הדברים במשפט . ( לדוגמה : בטקסט המידע " שולמית קישיק-כהן " הפיסקה השנייה נפתחת במשפט : " עד מהרה בלטה שולמית בפעילותה בחיי הקהילה ויצרה קשרים עם שלטוניות לבנון . " ממשפט זה מוצע להעתיק רק את המילים : שולמית יצרה קשרים עם שלטונות לבנון . . 2 ניסוח מכליל של פרטי מידע המופיעים במשפט או בפיסקה . למשל : בטקסט " חנוכיית שבעים הנרות , " בפיסקה השלישית , מתואר בפירוט כיצד שולמית קישיק כהן התמודדה עם הסכנה ל70- הנערים . אפשר לנסח משפט מכליל שיתאר את האירוע : שולמית הצליחה להטעות את השוטרים והבלשים ואפשרה ל70- הנערים לעלות על האוטובוסים ולצאת לדרכם .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר