עמוד:60

נשמה אצילה ... כשנכנסתי לכתה המורה עוד לא היה , ושלשה או ארבעה ילדים ענו את קרוסי המסכן , בעל השער האדום , שזרועו האחת משותקת ואמו מוכרת ירקות . הם דקרו אותו בסרגלים , זרקו בפניו קליפות ערמונים , וכנוהו בעל-מום ומפלצת , מחקים אותו ואת זרועו התלויה לצוארו . והוא - לבדו לגמרי בקצה הספסל , חור כמת - ישב והקשיב , מתבונן פעם בזה ופעם באחר , ועיניו מתחננות שיניחו לו לנפשו . אבל אלה רק הרבו את לעגם , והוא התחיל לרעוד ולהאדים מכעס . פתאום קם פראנטי , הפרצוף המגעיל הזה , נעמד על ספסל ושם עצמו כנושא שני סלים בזרועותיו , מחקה את אמו של קרוסי כשהיתה באה להמתין לבנה בשער [ ... ] רבים פרצו בצחוק רם . אז אבד קרוסי את עשתונותיו , תפס קסת והשליכה בכוח רב בראשו של פראנטי . אלא שהנער הפרוע התכופף מבעוד מועד , והקסת הכתה בחזה המורה , כשנכנס ממש באותו רגע לכתה . הכל ברחו למקומותיהם ונאלמו דום מפחד . חור עלה המורה לדוכנו , ובקול מוזר שאל : " מי זה היה "? איש לא ענה . המורה חזר וצעק , מרים עוד יותר את קולו : " מי זה "? אז קם גארונה באחת , רחמיו נכמרים על קרוסי המסכן , ואמר בהחלטיות : " אני "! המורה התבונן בו , התבונן בתלמידים המשתאים , ואז אמר בקול שלו : " זה לא אתה " . וכעבור רגע קל אמר : " האשם לא יענש , יקום "! קרוסי קם על רגליו , ובקול בוכים אמר : " הם הכו אותי והעליבו אותי ; אבדתי את השליטה על עצמי , וזרקתי " ... " שב " , אמר המורה . " יקומו אלה שהתגרו בו " . ארבעה התרוממו בראש מרכן . " אתם " , אמר המורה ; " אתם העלבתם חבר שלא התגרה בכם , לעגתם לאמלל ; הכיתם חלש שאינו מסוגל להתגונן . בצעתם את אחד המעשים השפלים ביותר , המחפירים ביותר היכולים להכתים יצור אנוש . שפלים "! מ . סים את דבריו ירד אל בין הספסלים , הניח ידו מתחת לסנטרו של גארונה , שישב בראש מושפל , אלצו להרים אליו את פניו , תלה בו את עיניו ואמר : " ולך יש נשמה אצילה [ ... ] " . מתוך הלב , אדמונדו דה אמיציס . 1 בני כיתתו של קרוסי פגעו קשות בגופו ובכבודו . פרטו את הפגיעות שספג , ציינו איזו מהן היא החמורה ביותר בעיניכם ונמקו מדוע . . 2 האם נפגע כבודו של המורה ? נמקו את תשובתכם . . 3 מדוע הפגיעה בחלש חמורה פי כמה ? מה גרמה הפגיעה לקרוסי ? האם נוכל להבין את אי-יכולתו להבליג ? . 4 בשיחה שהתקיימה עם ההורים והמורה נאמר לתלמידים , שגם פגיעה במלך הכיתה היא פגיעה בכבוד האדם . הסבירו אמירה זו . . 5 מדוע פגיעה בכבודו של כל אחד , לא משנה מיהו ומה מעמדו , היא " מעשה נבלה שלא יכופר ?" בתשובתכם היעזרו במבוא לפרק . יום זכויות האדם מציין את זכויות היסוד להן זכאי כל אדם . בבסיס כל אמונה בזכויות אדם ניצב הערך של כבוד האדם . מערך זו נובע כי זכויות היסוד מגיעות לאדם לא משום שחברה או קבוצה מסוימת בחרה להעניק לו אותן , אלא משום שהוא אדם בעל כבוד אנושי . מהו כבוד האדם ? מהן הזכויות הבסיסיות להן זכאים כל איש ואשה , ילד וילדה מכוח החובה לשמור על כבוד האדם ? מהי חובתו של כל אחד מאיתנו לשמור על צלם האדם וכבודו ? בשאלות אלו ואחרות נעסוק בפרק שלפניכם . צילום : סטייסי ברסוול , ארצות הברית כבוד האדם

מכון שלום הרטמן

תכנית בארי - מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר