עמוד:15

בית ספר לחיות פעם אחת , לפני שנים רבות , החליטו החיות שהן חייבות לעשות מעשה נועז כדי להתמודד עם צורכי העולם המודרני . והן הקימו לעצמן בית ספר . הן קבעו להן תכנית לימודים וכללו בה ריצה , טיפוס , שחייה ותעופה . כדי שהרכבת המערכת לא תהיה מסובכת מדי , למדו כל בעלי החיים את כל המקצועות . הברווז הצטיין בשחייה ; האמת היא שהוא היה טוב יותר אפילו מהמורה שלו , אבל הוא קיבל " מספיק בקושי " בתעופה והישגיו בריצה היו עלובים מאוד . כיוון שהתקשה בריצה , היה חייב להישאר אחרי שעות הלימודים ולוותר על השחייה כדי להתאמן עוד ועוד . תרגילי הריצה נמשכו , ולבסוף קרומי השחייה ברגליו נפגעו והתבלו , ולכן הישגיו בשחייה נפגעו והיו ממוצעים בלבד . אבל הישגים ממוצעים סיפקו את בית הספר , ולכן זה לא הטריד אף אחד חוץ מהברווז . הארנב היה בהתחלה מצטיין הכיתה בריצה , אבל הייתה לו התמוטטות עצבים בגלל כל ההשלמות שנדרש לעשות בשחייה . הסנאי היה עילוי בטיפוס , עד שנעשה מתוסכל משיעורי התעופה , כי המורה הכריח אותו להתחיל בגובה הקרקע ולעלות , במקום לרדת מן הצמרות . הוא גם חטף התכווצות שרירים מרוב מאמץ , ואז קיבל " כמעט טוב " בטיפוס ו " מספיק " בריצה . העיט היה תלמיד בעייתי וקיבל עונשים חמורים . בשיעור הטיפוס הוא הגיע לראש העץ לפני כל האחרים , אבל הוא התעקש להגיע לשם בשיטה שלו . בסוף שנת הלימודים התלמיד שהשיג את הממוצע הגבוה ביותר היה צלופח חריג , שהיה מסוגל לשחות מצוין וגם לרוץ , לטפס ולעוף קצת , והוא נבחר למצטיין השכבה ... ג'ורג' ה' ריביס . מאנגלית : ענבל שגיב . 21 מדוע נכשלו השפן , הברווז , הסנאי והנשר ? . 22 כיצד לדעתכם על בית הספר לנהוג כדי לא לגרום להכשלתם ? רבי חיים בן יצחק מוולוז'ין ( 1821-1749 ) רב , מייסד ישיבת וולוז'ין , תלמידו של הגאון רבי אליהו מווילנה ומנהיגה של יהדות ליטא לאחר מותו . הישיבה שייסד היוותה אב טיפוס למאות ישיבות שנוסדו מאז ועד ימינו . ספרו " רוח החיים " הוא פירוש של מסכת אבות . אמת וענווה אסור לתלמיד לקבל דברי רבו כמובנים מאליהם , אם יש לתלמיד קושיות עליהם . ולפעמים תהיה האמת עם התלמיד דווקא , ועליו להילחם על עמדתו ולא להתחשב באיש , רק לאהוב האמת . עם זאת , ייזהר התלמיד שלא לפתח תחושות של גאווה ויהירות כלפי מורו , ולחשוב שהוא גדול כמוהו . עליו לדעת שבמקרים רבים עלול הוא שלא להבין את דברי המורה ואת כוונותיו , ולכן יהיה תמיד בעמדה של ענווה וכבוד כלפיו . על-פי רבי חיים מוולוז'ין , " רוח החיים , " פירוש למסכת אבות . 19 מהם שני התנאים ללמידה , לדעת רבי חיים מוולוז'ין ? . 20 האם יחסיכם עם מוריכם מתאימים למתואר בקטע ?

מכון שלום הרטמן

תכנית בארי - מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר