עמוד:164

כאשר קוראים דיאגרמת עמודות או גרף קווי , יש לשים לב אם קנה המידה של הגרף מתאים להצגת טווח הנתונים בצורה הברורה ביותר . דוגמאות במשימה 20 בגרף - 1 השנתות בציר האנכי אינן מתחילות מ . 0– הצגה זו של הנתונים יוצרת תחושה מוטעית , שיש הבדל גדול בין הקבוצות השונות . בגרף המופיע במשימה - 21 השנתות בציר האנכי מתחילות מ . 0– הצגה זו של הנתונים יוצרת תחושה מוטעית , שחום גופו של החולה היה קבוע יחסית . 22 ראש עיריית מעלה אברהם מעוניין לקבל מהממשלה תקציב להמשך הפעלת התכנית " עושים שינוי " המטפלת בבני נוער בעיר . הוא הציג את גרף , 1 המראה מגמה של עלייה ברורה במספר מקרי האלימות שבהם מעורבים בני נוער בעירו . מכיוון שהתכנית החלה לפעול בסוף שנת , 2009 נראית ירידה במספר מקרי האלימות של בני נוער משנה זו . א . האם ניתן להסיק מכך כי התכנית " עושים שינוי " אכן הביאה לירידה המוצגת בגרף ? ב . יו " ר האופוזיציה בעיריית מעלה אברהם הציג את גרף , 2 המתאר את אותם נתונים . מדוע הגרפים שונים זה מזה ? ג . איזה גרף מתאר בצורה מדויקת יותר את המצב בעיר מעלה אברהם ? הסבירו . ד . האם ניתן לומר שהגרף שהציג ראש העיר שקרי ? הסבירו . מספר הנקודות שבעזרתן הגרף נבנה משפיע על מידת הדיוק של הגרף . ככל שמספר הנקודות קטן יותר , כך גדלה הסבירות שהגרף איננו מדויק ועלול לגרום לכך שניתוח המצב יהיה מוטעה . דוגמה במשימה 22 בגרף 1 חסרים מספר ערכי ביניים , ולכן מתקבלת תמונה לא מדויקת של המצב . בגרף 2 מוצגים ערכי ביניים נוספים , ולכן מתקבלת תמונת מצב מדויקת יותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר