עמוד:A209

פעילות פעילות אל הרשת הובלת חומרים בצמח היכנסו אל אתר האינטרנט אופק חט"ב ? מדע וטכנולוגיה , ובחרו בתחום מדעי החיים . היכנסו אל הנושא הובלה ותיאום , ובחרו ביחידת הלימוד הובלת חומרים בצמח . הפעילו את ההדמיה , קראו את המידע בפרק , וענו על השאלות שלפניכם . . 1 השוו את צינורות העצה לצינורות השיפה : במה הם דומים זה לזה ובמה הם שונים זה מזה . . 2 מהו , לדעתכם , כיוון הזרימה של החומרים בצינורות השיפה , כאשר הם עוברים מן העלים אל ניצני הפרחים-. 3 מדוע לא כל הסוכר , הנוצר בתהליך הפוטוסינתזה , עובר בצינורות השיפה אל איברי הצמח האחרים- מה קורה לסוכר , שאינו מגיע אל השורשים- שאלות . 1 כתבו טענה על ההתאמה בין המבנה לבין התפקוד של מערכות בגוף , והביאו לה סימוכין ממערכת ההובלה של הצמח . . 2 הוריו של אורי ארגנו מסיבת בר–מצווה לילדי הכיתה . הם רצו לקשט את הבית בזרי פרחים צבעוניים , אך בחנות הפרחים נשארו פרחים לבנים בלבד . כיצד אפשר להכין זרים צבעוניים מפרחים אלה- הציעו פתרון להוריו של אורי . שאלה : 1 דמיון : מבנה של חוליות–חוליות ( כל חוליה היא תא . ( הבדלים : צינורות העצה חלולים ועשויים מתאים מתים , ואילו צינורות השיפה עשויים מתאים חיים ; ההבדלים הם גם בקוטר , בעובי הדפנות , בחוזק , בסוגי החומרים שהם מוליכים , ובכיוון התנועה הכללי של החומרים בתוכם . שאלה : 2 אם ניצני הפרחים נמצאים בקצה הגבעול , מעל לעלים , כיוון הזרימה של החומרים בצינורות השיפה הוא כלפי מעלה . שאלה : 3 חלק מן הסוכר , שנוצר בחלקים הירוקים של הצמח , נשאר בתאי הצמח , לצורך פעילות שוטפת : שימוש באנרגיה , המשתחררת בפירוקו , בתהליכים שונים בתא . לכן , חלק מן הסוכר נשאר בתאים , שהוא נוצר בהם ; חלק אחר מגיע אל תאי הגבעולים , אל העלים , אל הניצנים ואל השורשים , ומנוצל שם ; ושאר הסוכר נשמר ברקמות האגירה של הצמח . שאלה : 1 תאים , רקמות ואיברים בגופם של יצורים חיים מותאמים לתפקודם . במערכת ההובלה של הצמח ההתאמה היא במבנה של צינורות העצה והשיפה וברשת המסועפת של צרורות הצינורות , המתפרשת בכל איברי הצמח . שאלה : 2 הפתרון : לטבול את גבעולי הפרחים במים , שנוספו להם חומרי צבע ( שאינם מזיקים לצמחים , כגון : צבעי מאכל . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר