עמוד:A192

הקשר בין מאזן המים למאזן החום אם איננו מצליחים לפלוט את כל החום , שקלטנו מהסביבה או שנוצר בגופנו , הטמפרטורה של גופנו תעלה , ויש חשש למכת חום . עומס חום גבוה ופעילות גופנית מאומצת הם הגורמים העיקריים למכת חום . חוסר מים בגוף ( התייבשות ) תורם אף הוא , אך מכת חום עלולה להתרחש גם ללא התייבשות . בדרך כלל , מכת חום היא תוצאה של שילוב בין חוסר מים בגוף לעומס חום גבוה , במיוחד כאשר בד בבד מבצעים פעילות גופנית מאומצת . מכת חום היא מצב מסוכן מאוד . סימניה : דופק מואץ , הזעה מרובה , סחרחורת ובלבול . וכשהמצב מחמיר - אובדן הכרה ומוות . טיפול במכת חום דורש פינוי מהיר לבית חולים . עד הפינוי יש להפסיק כל פעילות גופנית , לנוח בצל ולקרר את הגוף כולו , אם אפשר יש לשפוך מים קרים על הגוף ולהפנות לעברו רוח ממאוורר . הקשר בין מכת חום לבין התייבשות כפי שלמדתם , התאדות הזיעה מסייעת לקרר את הגוף , וכך גם הלחתה אצל בעלי–חיים מסוימים . אבל כשמזיעים או מלחיתים , מאבדים מים ! במצבים קיצוניים , כשטמפרטורת הסביבה גבוהה , והאדם פעיל מאוד מבחינה גופנית , הוא יכול לאבד בזיעה אפילו 12 ליטרים של מים ביום ! כאשר מאבדים כמויות גדולות של מים , ולא משלימים את החסר , עלולים להגיע למצב של התייבשות . משמעות הדבר היא שהאדם , ובעלי–חיים נוספים , שהתייבשו ”הקריבו" את מאזן המים שלהם במטרה לשמור על מאזן החום . במילים אחרות : מפרישים עוד ועוד מים בהזעה או בהלחתה - העיקר שטמפרטורת הגוף לא תעלה . כאשר הזיעה מתאדה בקצב מהיר , היא אכן מקררת את הגוף . זה קורה כשהאוויר יבש , וכשנושבת רוח . אם הזיעה אינה מתאדה מהר , היא ניגרת על הגוף ואינה מקררת אותו . במצב כזה גם מאבדים מים וגם לא מתקררים . התייבשות ומכת חום הן שני מצבים מסוכנים מאוד . במקרים רבים הן מופיעות ביחד , אך לא תמיד . במצב של התייבשות הסכנה למכת חום גוברת , כי גם מנגנוני ההסמקה וההזעה נפגעים . שאלה : הציגו את המידע המתאר היווצרות מכת חום , כתרשים זרימה של אירועים . נבחן דוגמאות של התייבשות ומכת חום : משחק כדור סל בתל–אביב ביום קיץ חם ולח התקיים בתל–אביב משחק כדורסל . עומס החום היה כבד . הפעילות הגופנית הנמרצת של השחקנים ייצרה בגופם כמות גדולה של חום . אמנם הם הסמיקו , לקראת הלימוד בנושא זה , מומלץ לאסוף מראש כתבות על מקרים דומים , שמתפרסמות באמצעי התקשורת , ולהביאן לכיתה . אפשר גם לבקש מן התלמידים לאסוף כתבות כאלה . במקרה שהתלמידים בכיתה מתקשים לקרוא את קטעי הטקסט או את הכתבות שנאספו , אפשר להקריא את הקטעים בקול ולדון בהם . אפשר גם לחלק את התלמידים לקבוצות . בכל קבוצה ייבחר תלמיד שיקריא את הקטעים וינהל דיון קבוצתי על תוכנם . כל זה נתון לשיקול דעתם של המורים , בעקבות היכרותם עם רמות התלמידים בכיתה . תשובה : רצף האירועים : פעילות גופנית - איבוד מים בהזעה - קירור הגוף - חוסר מים בגוף - מכת חום

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר