עמוד:A75

משימה השוואה תא בעל–חיים לעומת תא צמח היכנסו אל אתר האינטרנט אופק חט"ב ? מדע וטכנולוגיה ובחרו בתחום מדעי החיים . היכנסו אל יחידת הלימוד תא בעל–חיים ותא צמח . התבוננו באיורים של תא צמח ושל תא בעל–חיים , וסכמו : . 1 מה הם המאפיינים המשותפים , מבניים ותפקודיים , לתא צמח ולתא של בעל–חיים. 2- מה הם ההבדלים בין תא צמח לבין תא של בעל–חיים- השוו באמצעות טבלה . . 3 הכינו דגם תלת–ממדי של תא ( צמח או בעל–חיים ) הכולל את חלקי התא השונים . תוכלו להכין אותו מפלסטלינה , מפימו , מחימר או מכל חומר אחר שנראה לכם מתאים למבנה האיבר או לתפקודו . שאלה : 1 מאפיינים משותפים - שניהם עטופים בקרום תא ומכילים את האברונים : גרעין תא , ציטופלזמה , מיטוכונדריה , ריבוזומים ועוד . מאפייני החיים מתקיימים בשניהם . לשניהם צורכי קיום דומים ( מזון , מים , חמצן , סילוק פסולת . ( שאלה : 2 הבדלים - תא צמח עטוף בדופן קשיחה , ויש בו חלולית , העוזרת בשמירה על מאזן המים בתא , וכן בתאי צמח רבים יש כלורופלסטים , שתהליך הפוטוסינתזה מתרחש בהם . לעומת זאת , בתאי בעלי–חיים אין דופן , חלולית וכלורופלסטים , ופוטוסינתזה אינה מתרחשת בהם . שאלה : 3 בנייה של דגם מסייעת להפנים את המבנה המרחבי , התלת - ממדי , של התא . פעילות זו מאפשרת מתן ביטוי גם לתלמידים שהם חלשים יותר בהבנת התוכן הביולוגי , אך טובים יותר במלאכת יד . אפשר להשתמש ברשת שיש בה חורים קטנים עבור קרום התא , בשבבי פלסטיק צבעוניים עבור אברוני התא , להכין מקרא לחלקי הדגם וכדומה . מומלץ לנסח עם התלמידים מחוון להערכת הדגם . דגם של תא צמח דגם של תא בעל–חיים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר