עמוד:A68

חלק ב : האם סנדליות צורכות מזון ? א . הכינו את תכשיר הסנדליות כמו בחלק א של הפעילות . באמצעות טפי אחר הוסיפו לתכשיר הסנדליות טיפה מתרבית השמרים , הצבועים בקונגו אדום . ב . צפו בתרבית הסנדליות מבעד למיקרוסקופ בהגדלות שונות . ג . עקבו אחר אחת הסנדליות במשך דקה או שתיים , ושימו לב : תאי השמרים נכנסים לתוך הסנדליות דרך שקע הפה שבקרום התא , ישר אל תוך "בועיות מזון . " ד . זהו את בועיות המזון בסנדלית , והוסיפו אותן לציור הסנדלית , שציירתם בחלק א של התצפית . שאלות . 1 מה , לדעתכם , מתרחש בתוך בועיות המזון של הסנדלית- . 2 לאיזו מערכת -יצורים הרב–תאיים , או לאיזה איבר , בועיות המזון של הסנדלית מקבילות- . 3 מדוע היה צריך להשתמש בתצפית בשמרים צבועים- חלק ג : האם סנדליות מגיבות לגירויים מן הסביבה ? תכנון הניסוי : א . הסתכלו בהנחיות למהלך הניסוי , וכתבו מהי שאלת המחקר בניסוי זה . ב . שערו מה התשובה לשאלת המחקר . מהלך הניסוי : א . הכינו שלושה תכשירים של סנדליות כמו בחלק א , אך טפטפו רק טיפה אחת של מתיל–צלולוז 30 % על הזכוכית הנושאת . ב . באמצעות טפי אחר הוסיפו לתכשיר אחד טיפה אחת של מים מזוקקים , ולתכשיר אחר הוסיפו טיפה אחת של תמיסת מלח . התכשיר השלישי יהיה כמו בחלק א של הפעילות . ג . צפו בסנדליות מבעד למיקרוסקופ . מה ראיתםזהו את הבועיות המתכווצות בשני התכשירים , ומדדו את קצב ההתכווצות שלהן ( כמה התכווצויות במשך זמן מדוד . ( שימו לב : בכל סנדלית יש שתי בועיות מתכווצות - בשני קצות התא . תפקידן : להוציא עודפי מים , החודרים אל הסנדלית מן הסביבה המימית , שהיא נמצאת בה . שאלה : 1 התהליך , שמתרחש בתוך בועיות המזון : עיכול המזון , שהסנדליות בלעו דרך שקע הפה . שאלה : 2 בועיות המזון של הסנדלית מקבילות למערכת העיכול של היצורים הרב–תאיים ולאיברי מערכת העיכול , כגון : הקיבה והמעי הדק . שאלה : 3 צביעת השמרים הקלה על זיהוי המיקום שלהם , בעיקר כאשר נבלעו אל תוך הסנדליות . חלק ג של הפעילות והשאלות הנלוות אליו דורשים חשיבה ברמה גבוהה ומתאימים לתלמידים חזקים יותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר