עמוד:24

עיבוד מידע והשוואתו - ארגון ומיון מידע , השוואה בין מקורות שונים , מיזוג מידע ממקורות שונים , הסקת מסקנות ; גיבוש עמדה והצגת טיעון - הכללה של המידע , העלאת נימוקים לטיעון . הקניית מיומנויות אלו שולבה בפרקי היחידה : בפעילויות אל הרשת , בפעילויות להקניית אוריינות מדעית ובפעילויות סיכום . ג . אוריינות מדעית ביחידה הושם דגש במיומנות : קריאת טקסט מדעי , ניתוחו והבנתו . התלמידים נדרשים להפיק מידע אגב הנחיה להבנת הפרוצדורה המדעית - שאלה , השערה , הניסוי ומשתניו , תוצאותיו ומסקנותיו . בהקניית מיומנות זו ניתן מקום חשוב גם ליכולת לאתר ולזהות : סיבה ותוצאה , רצף של אירועים , רעיון מרכזי ודמיון ושוני , וכן ליכולת לכתוב את המסקנות ואת השלכותיהן . הקניית מיומנויות אלו נעשית בפרקי היחידה בעזרת ניתוח קטעי מידע מדעיים שונים . לדוגמה , בפרק מערכת ההובלה באדם , פעילות אוריינות העוסקת במחקר מדעי על הגורמים למחלות לב וכלי דם . להקניית אוריינות מדעית תוכלו להיעזר בעוד מאמרים רבים באתר האינטרנט הספרייה הווירטואלית של מטח : www . lib . cet . ac . il ד . מיומנויות תקשוב היחידה משלבת הזדמנויות לפיתוח מיומנויות תקשוב בעזרת אתר אופק חט"ב . באתר זה מוצעות לתלמידים : הפעלת הדמיות - למידה בעזרת הדמיות דורשת מיומנויות ייחודיות , ובהן : היכולת לפענח צורות ייצוג חזותיות ודינמיות ולהפעילן . פעילויות אינטראקטיביות - פעילויות אלו מאפשרות לתלמידים לתרגל את החומר הנלמד ולקבל משוב מידי על פעולותיהם . כמו כן , הם מיישמים מגוון של מיומנויות , כגון : מיון והשוואה , קביעת רצפים ופענוח ייצוגים חזותיים . מטלות חקירה ודיונים ברשת - פעילויות מסוג זה מאפשרות לפתח מיומנויות של מידענות : איסוף מידע , עיבודו והצגתו , קבלת החלטות ופתרון בעיות וכן מיומנות של שיתוף במידע . ביחידה שולבו הפניות לפעילויות מסוג זה בפרקים השונים . ביחידה זו הושם דגש מיוחד על פעילויות מתוקשבות הכוללות הדמיות ופעילויות אינטראקטיביות . הקניית מיומנויות תקשוב שולבה בכל פרקי היחידה בפעילויות אל הרשת . לדוגמה , בפרק מבוא למדעי החיים , פעילות חקירה ברשת בעזרת הדמיה העוסקת במדרג הביולוגי ומציגה את רמות הארגון השונות . דוגמה נוספת , בפרק הגוף כמערכת , יחידת לימוד מתוקשבת אינטראקטיבית הממחישה את הקשר ושיתוף הפעולה בין מערכות הגוף וכיצד הגוף פועל כמערכת על . ה . חשיבה מסדר גבוה חשיבה מסדר גבוה מאפיינת את הרמות הגבוהות בטְקס-נ-מיה של בלום : יישום , אנליזה , סינתזה והערכה . מאפייני החשיבה באסטרטגיות האלה הם : חשיבה שאינה אלגוריתמית , חשיבה מורכבת , חשיבה המובילה לפתרונות מרובים , חשיבה המתייחסת לקריטריונים מרובים ( אשר ייתכן שיסתרו זה את זה , ( חשיבה הכרוכה בחוסר ודאות , חשיבה הדורשת ויסות עצמי של הלומדים , חשיבה העוסקת בבניית משמעות ( קונסטרוקטיביזם ) וחשיבה הדורשת מאמץ מנטלי . בכל הפרקים ביחידת הלימוד שולבו משימות הדורשות הבחנה , הכללה , השוואה , היסק , יישום ופירוש , חשיבה סיבתית , חשיבה ביקורתית , חשיבה טיעונית וקבלת החלטה . האסטרטגיות של חשיבה מסדר גבוה שולבו בכל פרקי יחידת הלימוד בהוראת תהליכי חקר מדעי , בשימוש במקורות מידע מגוונים וייחודיים , בפעילויות אינטראקטיביות מתוקשבות ” ) אל הרשת ( " ובשאלות הסיכום וכן בשאלות ההערכה שבמדריך למורה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר