|
עמוד:12
פעילות מתוקשבת ( הרחבה : ( מובילים אל התא באתר האינטרנט אופק חט"ב ? מדע וטכנולוגיה : http : // ofekhigh . cet . ac . il הפעילות מדגימה מעבר חומרים שונים דרך קרום התא בעזרת תעלות , נשאים ומשאבות . פעילות מתוקשבת : מסע אל המדרג הביולוגי פעילות מרכזית מתוקשבת באתר האינטרנט אופק חט"ב ? מדע וטכנולוגיה : http : // ofekhigh . cet . ac . il בפעילות זו משולבת הדמיה המציגה דוגמאות למדרג ביולוגי בשלוש סביבות חיים שונות . בין היתר , הפעילות מדגימה , בכל אחת מן הדוגמאות , את רמות הארגון ביצור החי ( מרמת היצור ועד רמת האטום ) ואת מיקומם של התאים במדרג הביולוגי . פרק רביעי : הגוף כמערכת הפרק עוסק בהבנת הגוף כמערכת אחת . שיתוף הפעולה בין המערכות השונות המרכיבות את גוף האדם ומנגנוני הוויסות והבקרה הקיימים בגוף מאפשרים לנו לעשות פעולות מורכבות , לשרוד בכל תנאי , להאריך חיים ולהתרבות . החלוקה המקובלת למערכות היא חלוקה על–פי תפקוד , לדוגמה : למערכת השרירים תפקיד בתנועה , למערכת העצבים תפקיד בתיאום . בפרק זה ברצוננו ללמד את התלמידים כי פעולה כלשהי אינה תוצאה של תפקוד של מערכת אחת אלא תלויה תמיד בשיתוף פעולה בין מערכות שונות . הקשר לתכנית הלימודים : מטרות הלימוד : . 1 התלמידים יבינו כיצד הקשר בין המערכות בגוף מבטיח את תפקודו התקין של הגוף השלם כמערכת על . . 2 התלמידים יציגו שאלות חקר , יתכננו ויבצעו ניסויים מדעיים הקשורים לתכני הלימוד בנושאים במדעי החיים , יסיקו מסקנות מתוך ממצאי הניסוי וייצגו את ממצאיהם ומסקנותיהם בדרכים שונות . הבהרות מתודיות : . 1 כדי להבין את פעולת הגוף כמערכת נבחרה פעולת הריצה . פעולת הריצה ממחישה כיצד נעשה שיתוף הפעולה בין מערכות שונות בגוף וכיצד מתקיים תיאום ביניהן . החמצן וחומרי המזון שנקלטים מן הסביבה החיצונית במערכת הנשימה ובמערכת העיכול , מובלים לתאי הגוף בעזרת מערכת ההובלה . מערכת השרירים גורמת לתנועה של הגוף בזכות האנרגיה המופקת בתאי השריר , והחום הנוצר בתהליך זה נפלט החוצה דרך העור . מערכת העצבים מקבלת מידע על הנעשה בגוף ומווסתת תהליכים כגון קצב הנשימה , קצב הלב ופיזור החום דרך העור , על–פי הצורך . למתקדמים , אפשר לפרט בהסבר רחב יותר : א . תאי השריר הפעילים ( התכווצות והרפיה ) צורכים יותר אנרגיה ; ב . בעקבות זאת תאי השריר צורכים יותר חמצן ומזון מן הדם , פולטים יותר פחמן דו–חמצני אל הדם , מפיקים אנרגיה זמינה לשרירים הפועלים וגם פולטים אנרגיה בצורת חום ; ג . המידע על עליית הרמה של הפחמן הדו–חמצני בדם נקלט ישירות במרכז הנשימה במוח וכן בעזרת חיישנים שמעבירים מידע למוח ; ד . בתגובה המוח שולח כמה פקודות המאפשרות אספקה מוגברת של הצרכים החיוניים לתאי השריר
|
|