עמוד:7

אך מה בנוגע לצמחים- מה נחשב לתנועה בצמחים- האם השתרגותם של מטפסים בעזרת קנוקנות היא תנועה או גדילה- נשימה : זרעים במצב של תרדמה נושמים בקצב איטי כל כך , וקשה למדוד אותו , כפי שאפשר להדגים בניסוי שבו משווים נשימת זרעים יבשים וזרעים שהותפחו . האם הזרעים אינם חיים- האם הם ” קמים לתחייה" כשמתפיחים אותם- נגיף ( וירוס : ( חי או לא חי- הנגיף חסר את כל מאפייני החיים , כולל מבנה תאי , למעט יכולתו להתרבות בתור טפיל של תא אחר . אם כך , האם הוא חי או אינו חילסוגיות האלה התייחסנו בטבלה ובשאלות . התלמידים לא יקבלו תשובות מוחלטות אלא יתרשמו מהמורכבות של שאלת מאפייני החיים . בנושא זה שולבו שני ניסויים לבדיקת מאפייני חיים : א . ניסוי הזרעים הוא ניסוי חוקר . התלמידים מעלים מראש השערה בנוגע לתוצאות הניסוי ומתכננים אותו בעצמם . השאלות נועדו לעורר את תשומת הלב של התלמידים לחשיבות של בידוד משתנים בניסוי ( מספר זרעי השעועית הנבדקים ) ולהבדל שבין תוצאה למסקנה - הבדל שבמקרים רבים מיטשטש בניסויים הנערכים בבתי הספר . ב . ניסוי הגביש הוא הדגמה הבאה לעמת את התלמיד עם מאפיין החיים גדילה ולגרום לו להסיק שגדילה של עצמים דוממים נבדלת מגדילה של יצורים חיים בכך שאין היא מלווה בהתפתחות . עבודה במחשב וברשת האינטרנט : פעילות חקירה ברשת : מסע אל המדרג הביולוגי פעילות מרכזית מתוקשבת באתר האינטרנט אופק חט"ב ? מדע וטכנולוגיה : http : // ofekhigh . cet . ac . il בפעילות זו משולבת הדמיה המציגה דוגמאות למדרג ביולוגי בשלוש סביבות חיים שונות . בכל אחת מן הדוגמאות , הפעילות מדגימה את רמות הארגון שבעולם הטבע ( מרמת המערכת האקולוגית ועד רמת האטום . ( הפעילויות הנלוות להדמיה חשובות ביותר , ובין היתר מתרגלות את נושא סדרי הגודל ויחידות המידה השונות . פעילות מתוקשבת : בחזקות של ( Powers of ten ) 10 במשימה זו , הסרטון שהתלמידים צופים בו הוא חווייתי ומתאים לכולם . תרגום המתרחש בסרטון למילים של התלמידים יכול לספק למורה אינדיקציה למידת ההבנה של כל תלמיד . לגבי תלמידים חלשים - זה המקום לברר אם הם באמת מבינים שאנו נמצאים על–פני כדור–הארץ , כיוון שגם בכיתה ז ואף בכיתות גבוהות יותר , יש עדיין שיעור כלשהו של תלמידים שחושבים שאנו חיים בתוך כדור–הארץ . זו גם הזדמנות לברר מה הם חושבים על תאים ועל אטומים . נושא סדרי הגודל מתאים רק לתלמידים חזקים שהם גם , ככתוב , חובבי מספרים . פרק שני : מיון היצורים החיים פרק זה עוסק במיון היצורים החיים לקבוצות על–פי אמות מידה מדעיות , ובהכרת המאפיינים של קבוצות נבחרות של יצורים חיים . כל קבוצה כוללת יצורים בעלי מאפיינים ( תכונות תורשתיות ) משותפים , השונים ממאפייניהם של יצורים בקבוצות אחרות . בתחילת הפרק נזכרת דרך פשוטה של מיון היצורים לשתי קבוצות על–פי מאפיין אחד בלבד : ליצורים חד–תאיים וליצורים רב–תאיים . בהמשך הפרק מוסבר המיון לממלכות , למערכות , למחלקות , לסדרות , למשפחות , לסוגים ולמינים . מיון זה מבוסס בעיקר על מידת הדמיון בחומר התורשתי . הפרק סוקר את המאפיינים העיקריים של הקבוצות הבאות : חסרי החוליות , חמש מחלקות מקבוצת בעלי החוליות : הדגים ( דגי הגרם , שהיא אחת משלוש מחלקות של דגים , ( הדו–חיים , הזוחלים , העופות והיונקים , וחמש משפחות מקבוצת הצמחים בעלי הפרחים : מורכבים , מצליבים , סוככיים , פרפרניים ודגניים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר