|
עמוד:140
ב . הפרטת השירותים החברתיים כאמור , השירותים החברתיים הם שירותים אשר במקרים רבים לא יסופקו על ידי המגזר הפרטי , או שיסופקו על ידיו באופן לא-מספק או בלתי שוויוני . יתרה מזאת , שירותים אלה הם בבחינת זכויות חברתיות-כלכליות , ומדינת הרווחה הדמוקרטית קיבלה על עצמה את האחריות לספקם לאזרחיה כדי לממש את הזכויות האלה . ואף על פי כן , מגמת ההפרטה לא פסחה על השירותים החברתיים , ומדינות שונות מקיימות מדיניות של הפרטה גם לגבי שירותים אלה . אולם דרכי ההפרטה של השירותים החברתיים נושאות אופי שונה . נסקור את דרכי ההפרטה העיקריות של השירותים החברתיים במדינות הרווחה השונות . העברת הביצוע של שירותים חברתיים לידי גופים פרטיים מדינת הרווחה נוקטת במדיניות של הפרטה בתחום השירותים החברתיים על ידי העברת שירותים מסוימים , שאספקתם נמצאת באחריותה , לביצועם של גופים פרטיים - גופים עסקיים או גופים שלא למטרות רווח . כינוי אחר להפרטה המתבצעת בדרך זאת הוא : מיקור חוץ של השירותים החברתיים . הפרטת הביצוע של השירות באמצעות מיקור חוץ מושתתת על הליך תחרותי ( מכרז * , ( שבו המדינה בוחרת בקבלן אחד או יותר מתוך כמה המציעים עצמם לביצוע השירות , ועורכת עמם הסכם . ההסכם קובע כי האחריות לתכנון השירות , להגדרתו , לקביעת הזכאות לקבלתו , וכן מימון השירות והפיקוח על אספקתו , נותרים בידי המדינה . המניעים העיקריים להפרטת השירותים החברתיים בדרך זאת הם כלכליים - השאיפה להוזיל את עלותו של השירות לממשלה ולשפר את איכותו לטובת האזרחים מקבלי השירות . בישראל , מאז שנות ה80- של המאה העשרים - חלק גדול משירותי הרווחה האישיים אשר המדינה מעניקה לאזרחיה ( לרוב באמצעות הרשויות המקומיות , ( ניתנים באמצעות גופים פרטיים , עסקיים או לא עסקיים ( ראו פרק , 2 עמ' . ( 29-28 מימון השירותים והאחריות להענקתם לאזרחים נותרים בידי המדינה . חלוקת העבודה היא כזאת : האגפים לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות הם הקובעים את סל השירותים לזכאים ( למשל , הם קובעים למה זכאי קשיש הגר בתחום הרשות שלהם ;( הם מייעצים בנושאים שונים ; הם יוזמים ומפעילים תכניות ושירותים ; הם בוחרים את ספקי השירות ; והם מממנים את השירותים ומפקחים על אספקתם . את השירותים עצמם מספקים ארגונים פרטיים , בעיקר מלכ"רים . התוצאה היא שמרבית האזרחים הנזקקים לשירותי רווחה אישיים מקבלים אותם מארגונים לא-ממשלתיים . בשנים האחרונות הצטרפו מאות ארגונים חדשים למעגל הספקים של שירותים אלה , ובהם גם גופים עסקיים . בד בבד חל שינוי מהותי בתפקידם של האגפים לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות : כיום תפקידם של עובדי אגפים אלה הוא בעל אופי ניהולי , והם מפקחים על אספקת השירותים על ידי הגופים הפרטיים . ההתרחבות הרבה של העברת הביצוע של השירותים החברתיים לידי המגזר הפרטי היא חלק מן הניהול הציבורי החדש ( הנהוג במגזר הציבורי כיום במרבית מדינות העולם המערבי - ראו עמ' . ( 133 במסגרת הניהול הציבורי החדש המדינות מנסות להחיל על המגזר הציבורי דרכי פעולה המאפיינות בדרך כלל את המגזר העסקי . מיקור החוץ הוא אחת מדרכי הפעולה המקובלות במגזר העסקי שמטרתן לצמצם עלויות ולהביא לשיפור השירותים . * מכרז : הליך תחרותי של פנייה לקבלת הצעות לביצוע שירות , לאספקת מוצר או לרכישת נכס . לאחר פרסום המכרז ניתן להציע הצעות . מפרסם המכרז בוחר בהצעה המתאימה לו ביותר , ואז נכרת הסכם בין הצדדים . השימוש במכרז נפוץ ואף מחויב על-פי דין במגזר הציבורי . שיעור החוסים במעונות למפגרים בישראל , 2003-1982 ( לפי בעלות המעון , באחוזים ) ההוסטל “ בית לאה רבין" נבנה על ידי אלו"ט , עמותת הורים לילדים אוטיסטים . ההוסטל מופעל על ידי העמותה , במימון המדינה . בתמונה : ההוסטל בעת הקמתו , ואחד החוסים העתידים לגור בו
|
|