|
עמוד:97
התפיסה הסוציאל-דמוקרטית , תומכות במעורבות רבה יותר של הממשלה בפעילות הכלכלית , ולפיכך גם בתקציב גדול יותר , המאפשר לספק שירותים ציבוריים ברמה גבוהה . במדינות אלה הוצאות הממשלה הן כ 55 % - מהתמ"ג . לעומת זאת ארה"ב , שהתפיסה השלטת בה היא התפיסה הנאוליבראלית , תומכת במעורבות מצומצמת של הממשלה בפעילות הכלכלית , ולפיכך היא מסתפקת בתקציב נמוך יחסית . בארה"ב ( וכך גם ביפן ) הוצאות הממשלה הן כ 36 % - מהתמ"ג . ובישראל היו הוצאות הממשלה בשנת 2008 בשיעור של 43 . 3 % מתוך התמ"ג . דרך נוספת למדוד את גודלה של הממשלה ואת הוצאותיה היא באמצעות מדידת ההוצאה לנפש במונחים ראליים מדי שנה בשנה . מדד זה מביא בחשבון את הגידול באוכלוסייה ( ובעקבותיו - הגידול בצרכים , ( ואת השינוי במחירי השירותים . באמצעותו אפשר לענות על השאלה : האם הצליחה הממשלה לשמור לאורך זמן על " סל השירותים" שהיא מספקת לכל נפש ? אם נבדוק מדד זה בישראל , נראה כי ההוצאה לנפש צנחה בין השנים 2008-2001 בשיעור ניכר . ב2008- קיבלה כל נפש 15 % פחות בסל השירותים החברתיים . מגמה דומה קיימת גם לגבי ההוצאה על ביטחון סוציאלי ( קצבאות ) ולגבי ההוצאה על שירותים חברתיים כמו חינוך , בריאות , רווחה ועבודה , שיכון וקליטה . גודלה היחסי של הממשלה במבחר מדינות במהלך המאה העשרים ( על פי אחוזים מהתמ"ג ) הוצאה על שירותים חברתיים במימון הממשלה והביטוח הלאומי , 2008 ( בממוצע לנפש , לפי סוג ההוצאה , בש"ח לשנה ) התמ"ג לנפש בעולם , 2008 מקור : קרן המטבע הבין-לאומית
|
|