עמוד:63

א . כיצד מצדיקה המריטוקרטיה את הפערים החברתיים-כלכליים בחברה ? ב . לאיזו השקפת עולם מתאימה המריטוקרטיה ? הסבירו . ג . מה היו משיבים לטענה זאת בעלי ההשקפה המנוגדת ? 6 כדי להוריד את עלויות ההשכלה הגבוהה בישראל , הועלתה הצעה להעלות באופן משמעותי את שכר הלימוד באוניברסיטאות . לפי הצעה זו , סטודנטים שלא יוכלו לממן את שכר הלימוד יקבלו מלגות מהמדינה . א . הסבירו לאיזו השקפה מתאימה הצעה זאת . ב . העלו שתי טענות התומכות בהצעה , ושתי טענות המתנגדות לה . ג . הציגו את עמדתכם בנוגע להצעה . 7 קראו את הקטע : החברה המודרנית מאופיינת [ ... ] כחברת שוק . מתוך מכלול האינטראקציות האפשריות בין בני-אדם , האינטראקציה של קניה ומכירה היא הדומיננטית : אנחנו מוכרים וקונים כל הזמן , בין אם מדובר בקניה ומכירה של מוצרים ( כשאנו הולכים לסופרמרקט , ( ובין אם בקניה ומכירה של כח עבודה ( כאשר אנו הולכים לעבודה או שוכרים פועלים לשיפוץ . ( יחסי קניה ומכירה הם לעולם יחסים אינסטרומנטאליים , מכשירניים : הזולת משמש לי כמכשיר . הוא נחוץ לי כקונה או כמוכר . אני זקוק לדבר שיש לו וחסר לי [ ... ] אין אני זקוק לאושרו של הזולת , אין אני זקוק לרווחתו , לשלמות רוחו , לאהבת החיים שלו . כל אלה מעניינים אותי רק במידה שהם משפיעים על איכות המוצר שהוא מספק לי , או על המוטיבציה ( והיכולת ) שלו לקנות ממני . רק במסגרת חברתית אחת - זו של המשפחה - קיימים עדיין יחסים לא-מסחריים בין בני-אדם [ ... ] כאן אני זקוק לאושרו של הזולת לשם אושרי שלי [ ... ] כאן אין הזולת מוכר או קונה אלא שותף ; כאן אין הוא מכשיר אלא אדם . אכן , המלים האחרונות מבטאות תיאור רומנטי למדי , ואולי רומנטי מדי , של מוסד המשפחה . נתונים רבים מלמדים שכוחות השוק הולכים ומשתלטים גם על מוסד חברתי זה : שהנישואין הופכים , יותר ויותר , ל"חוזה לאספקה הדדית של סחורות ושירותים" בין בני הזוג . אבחנה זו רק מחזקת את טענתי הבסיסית : יחסיהשוק הולכים ומשתלטים על הכל . אין מקום פנוי מהם . וכאשר ייוותרו רק יחסי שוק , לא יהיו עוד בני-אדם ; תהיינה סחורות-אנושיות בלבד . ( יפתח גולדמן , " חברה של קהילות - מה בין סוציאליזם ובין ערכי הקהילה , " ? יסו"ד , 9 בנובמבר ( 2004 א . איזו השקפת עולם באה לידי ביטוי בקטע זה ? הסבירו . ב . האם אתם מסכימים עם הכותב ? ג . האם , לדעתכם , יש פתרון למצב שהכותב מתאר ? 8 קראו את הקטע : דגם ההזדהות של החברה הישראלית היום הוא לא המצליחן . היא מתגמלת ומחבקת את הנטל , ולכן לא רצוי להיות בה נכס . המסכנות היתה לתג זיהוי לאומי : אני מסכן , לכן אני קיים . הקורבן הוא הדגל . לא רחוק היום שבו , בתשובה לשאלה , “ מה תרצה להיות כשתגדל - " ? יענה הילד : “ מקופח" או “ נפגע . " השיח הציבורי הישראלי הפך לשיח נפגעים ולשיח קורבנות : קורבנות הפיטורים , קורבנות האלימות , קורבנות העוני , קורבנות הטרור , קורבנות הסירוב , קורבנות אי הסירוב , קורבנות הריבית הגבוהה , קורבנות הריבית הנמוכה , קורבנות האפליה , קורבנות הפיתוח , רק קורבנות . אין כניסה למי שאינו רואה את עצמו כקורבן ונפגע של ה"ממשלה" או של ה"שיטה" . [ ... ] ( סבר פלוצקר , "חוט שדרה שקוף 6 , ynet , " בפברואר ( 2002 א . איזו השקפת עולם באה לידי ביטוי בקטע זה ? הסבירו . ב . האם אתם מסכימים עם הכותב ? ג . האם , לדעתכם , יש פתרון למצב שהכותב מתאר ? 9 המועצה הלאומית להתנדבות בישראל הוקמה על ידי ממשלת ישראל בשנת 1972 כגוף חיצוני , במטרה לצמצם את הפערים החברתיים באמצעות מתנדבים . המועצה היא הגוף ההתנדבותי הוותיק ביותר בישראל העוסק במתן שירותים למתנדבים ולארגוני ההתנדבות בארץ . איזו השקפת עולם באה לידי ביטוי בהקמת המועצה הלאומית להתנדבות ?

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר