עמוד:15

פורת סבור כי השימוש במונחים "אח" ו"רע" לתיאור החובות המוטלות על האדם כלפי זולתו מעידים על תפיסת המקרא לגבי מערכת היחסים וחלוקת העושר בין הפרטים בחברה . בין אחים ובין רעים לא מתקיימת חלוקה שוויונית - פערים בנתוני הפתיחה , בכישורים ובמזל עשויים ליצור הבדלים לגיטימיים בין האחים או הרעים . העובדה שאח אחד עשיר מזולתו , ושיש אנשים מבוססים יותר מהאחרים , אינה בלתי צודקת כשלעצמה . זוהי דרכו של עולם . ועם זאת , אחים ורעים רגישים זה למצוקתו של זה , ומקבלים אחריות זה כלפי זה . לדעת ד"ר פורת , זהו המודל שהתורה מבקשת למסד : החזקים אינם חייבים להעשיר את העניים ואף לא לחלוק עימם את רכושם באופן שוויוני , אך הם כן חייבים לסייע להם להיחלץ ממצוקתם . בהקשר זה מעניין להזכיר את דבריו של הרמב"ם בנוגע לאופן שבו יש להגיש את הסיוע לעניים . הרמב"ם מונה 8 דרגות של מתן צדקה , כאשר הדרגה הגבוהה ביותר היא של נתינה המאפשרת למי שהידרדר כלכלית להתאושש בכוחות עצמו : " שמונה מעלות יש בצדקה , זו למעלה מזו : מעלה גדולה שאין למעלה ממנה זה המחזיק בידי ישראל שמך , ונותן לו מתנה או הלוואה , או עושה עימו שותפות , או ממציא לו מלאכה , כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות . " [ ... ] וכאשר הנתינה נסתרת ואינה מביאה את העני למצב של השפלה , היא נחשבת לנתינה במעלה גבוהה יותר . הדרגות הנמוכות ביותר שמציג הרמב"ם הן מצבים שבהם יש נתינה גלויה , שבה הנותן והמקבל מודעים לנתינה . גם במצב כזה יש עדיפות לדרכי הנתינה המפחיתות את תחושת הבושה של המקבל : " כל הנותן צדקה לעני בסבר פנים רעות ופניו כבושות בקרקע , אפילו נתן לו אלף זהובים איבד זכותו והפסידה . אלא נותן לו בסבר פנים יפות " . ( משנה תורה , הלכות מתנות עניים , פרק י ) זכויות חברתיות-כלכליות באסלאם גם באסלאם נקודת המוצא לעיסוק בנושאים חברתיים-כלכליים היא החובות המוטלות על המאמין המוסלמי . אחת מחמש מצוות היסוד באסלאם היא מצוות הזכאה ( בערבית : . ( ?????? זוהי החובה לשלם מס , המופרש לקופה הציבורית " ) בית אל-מאל ( " ומחולק על ידי מוסדות התנדבותיים בצורה מאורגנת . מטרתו של מס זה היא להשיג צדק חברתי - לחלק מחדש את העושר בין האנשים בחברה . מצוות הזכאה נועדה לצמצם את הפערים בין העניים לעשירים , ואחת ממטרותיה היא ליצור סולידאריות בין עשיר לעני . כך מעלה מצווה זאת את האדם , השקוע רוב ימיו בעניינים חומריים , למדרגה של רוחניות . מצוות הזכאה חלה על חמישה מרכיבים מתוך כלל הרכוש : תבואת השדה , הפירות , עדרי הבהמות , הכסף והזהב והסחורות . מן היבול יש להפריש עשירית , ומן המרכיבים האחרים ברכוש יש להפריש . 1 / 40 על פי הקוראן נועדו כספי הזכאה " לעניים ולמסכנים [ ... ] לשחרור עבדים , לשקועים בחובות [ ... ] ולנע ולנד" ( סורת החסינות , 9 פס' . ( 60 חכמי האסלאם הדגישו כי הזכאה חשובה לא רק למקבל אלא גם לנותן , שכן היא מסייעת לנותן להשתחרר מתאוות הכסף ומן הקמצנות , ומקרבת אותו לגן עדן ביום הדין . זכויות חברתיות-כלכליות בנצרות גם בנצרות מתן צדקה הוא חובה מרכזית ומצווה חשובה . על כל נוצרי לתרום מעשר מרכושו למימון פעולות הכנסייה ולפרנסת כוהני הדת . מצוות מתן הצדקה מודגשת בהטפותיו של ישו , המופיעות בברית החדשה . החובה לתת צדקה קשורה לחמלה שיש לגלות כלפי העניים . הכנסייה הנוצרית מקיימת מערכת ענפה של מוסדות צדקה : בתי-חולים , מוסדות לטיפול בנכים ומוגבלים , בתי ספר ובתי תמחוי , המסייעים בעיקר לעניי הקהילה . ? בחלקו האחרון של מאמרו מדבר ד"ר בני פורת על השימוש הרווח במונחים דומים בחברה הישראלית העכשווית : " אחי , " "אח שלי . " מה דעתכם על ביטויים אלה : האם השימוש בהם מעיד על כך שהחברה שלנו היא חברה שיש בה סולידאריות ודאגה לזולת ? הביאו דוגמאות לתמיכה בעמדתכם . ????? ????? ???? ??? ??????? ???? ?????? הצדקה מכבה את החטא כפי שהמים מכבים את האש מסורת מפי הנביא מוחמד האם תרזה , ( 1997-1910 ) נזירה אלבנית-קתולית וכלת פרס נובל לשלום . הקימה מסדר צדקה אשר סייע לעשרות-אלפי עניים בכלכתה , הודו . פעילותה הענפה , המעוגנת במצוות הנצרות , הפכה אותה לסמל לצדיקות ולחמלה בעולם

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר