|
עמוד:195
בעשור האחרון מתבצעת פעילות רבה שמטרתה להפחית את תלותה של הקהילה החרדית בתמיכות ממשלתיות , ולהגביר את עצמאותה הכלכלית באמצעות הגדלת השתתפותה בשוק העבודה . במקביל למדיניות של צמצום בקצבאות לחרדים , גוברות היוזמות השונות שנועדו לשלב יותר ויותר גברים חרדים בשוק העבודה . יוזמות אלה אף זוכות להיענות גוברת והולכת מצד העולם החרדי . הפעילות בתחום נעשית תוך שיתוף פעולה בין המגזרים השונים בחברה : הממשלה , השלטון המקומי , ארגוני מגזר שלישי ( למשל , ארגון ג'וינט , ( גורמים בקהילה החרדית , מוסדות אקדמיים וגופים נוספים . עשייה זאת נועדה למצוא את הדרכים הנכונות ביותר לשלב את החברה החרדית בעולם העבודה , תוך שמירה על אורח החיים הדתי והתרבותי של הקהילה . מרבית התכניות הפועלות במסגרת זאת עדיין נמצאות בשלב ראשוני , והן פועלות בהיקף מצומצם יחסית לשיעור הבלתי מועסקים בקהילה החרדית . כך , למשל , מספר הגברים החרדים המשתתפים בתכניות אלה אינו עולה על 3 , 000 בשנה . לכן , בשלב זה התכניות אינן מיועדות לתת פתרון רחב לקהילה החרדית . חלקן הגדול מלווה במחקרי הערכה כדי לבחון את יעילותן ואת הדרכים להגדילן , ולפותחן לכלל הציבור החרדי , אך עדיין מוקדם להסיק מסקנות מהמחקרים הללו . ובכל זאת , ניתן לומר בבירור כי תכניות אלה מהוות היום תשתית חשובה ומקור מרכזי לידע , לניסיון ולאופטימיות בתחום שילוב החרדים בשוק העבודה . המכללה החרדית הראשונה " המכללה החרדית ירושלים" הוקמה בשנת תשס"א ( נובמבר ( 2000 על ידי הרבנית עדינה בר שלום , בתו של הרב עובדיה יוסף , כדי לפתוח לפני הציבור החרדי הזדמנות לרכוש השכלה ברמה הגבוהה ביותר תחת קורת גג חרדית וכשרה למהדרין . המכללה , אשר הוקמה בברכת “ המועצה להשכלה גבוהה" ( המל"ג , ( מעניקה תארים ממיטב האוניברסיטאות והמוסדות הגבוהים להשכלה בארץ , והלימודים בה נעשים במסגרת השומרת על הפרדה בין גברים לנשים ובפיקוח רוחני על תוכני הלימוד . מסלולי הלימוד במכללה מגוונים והם כוללים עבודה סוציאלית , פסיכולוגיה , כלכלה , תקשורת ועוד . בוגרי המכללה החרדית ובוגרותיה יוצאים למעגל התעסוקה כשבאמתחתם ידע רב ועדכני , ותעודה מוכרת על לימודיהם , שבעזרתה הם מסוגלים להשתלב בשוק העבודה . מאז הקמתה של המכללה הזאת הוקמו מסגרות חרדיות-אקדמיות נוספות , ומספר הסטודנטים החרדים גדל פי - 4 בשנת 2009 למדו 2 , 000 סטודנטים חרדים במוסדות להשכלה גבוהה . ? . 1 האם לדעתכם יש לנתק את הקשר בין השירות הצבאי לבין היציאה לעבודה ולהגדיל על ידי כך את שיעור המשתתפים בשוק העבודה בקרב הקהילה החרדית ? הסבירו את השיקולים השונים . . 2 האם לדעתכם רצוי וראוי לחייב את בתי הספר החרדיים ללמד את מקצועות הליבה ? האם יש להתנות בכך העברת תקציבים ציבוריים ? בתשובתכם הביאו בחשבון ערכים דמוקרטיים , וציינו את הערכים המתנגשים בסוגיה זאת . . 3 צפו בראיון עם הרב בצלאל כהן והשיבו : א . כיצד נתפסת הפרנסה בעולם החרדי , לפי דבריו של הרב כהן ? ב . תארו את היווצרותה ואת התפתחותה של חברת הלומדים בישראל . ג . במה תלויה הצלחת ההשתלבות החרדית בעולם התעסוקה , לדעת הרב כהן ? עדינה בר שלום שיעור במכללה החרדית בירושלים
|
|